Tre små semlor placerade i en triandgel på en vit tallrik. Foto: Malin Taipale

Surdegssemlor

Tre små semlor placerade i en triandgel på en vit tallrik. Foto: Malin Taipale

Surdegssemlor. Vi hade inget florsocker men de var ändå naggande goda. Foto: Malin Taipale

I år gjorde jag något som jag aldrig har gjort förut. Jag bakade semlor på min surdeg. Jag var lite ängslig att de skulle bli lite för syrliga, eller kanske inte jäsa så bra, men det gick över förväntan. Eget recept så som följer:

18 små semlebullar

På kvällen:

50 g surdegsgrund(jag har bara rågsurdeg, det funkade)
50 g mjölk
50 g  vetemjöl special

Blanda i hop i en stor bunke. Sätt plast över bunken och låt stå över natten, 8-10 timmar ungefär.

På morgonen:

Surdegen från i går
80 g smör
3 dl mjölk
2 dl strösocker(eller något annat socker, blir nog gott med råsocker, farin eller muscovado)
7,5 dl vetemjöl special
1 msk kardemumma
2,5 krm salt

  1. Smält smöret(eventuellt kan man knåda in det i degen om det är rumsvarmt, men jag hade inte tålamod till det). Tillsätt mjölken och värm till fingervärme/37 grader.
  2. Häll mjölkblandningen över surdegen. Blanda. Tillsätt socker och kardemumma.
  3. Blanda saltet i lite av mjölet och häll ner det i degvätskan. Rör i hop till en deg. (Obs! du behöver inte knåda degen, se bara till att den är i hoprörd)
  4. Låt degen vila i tio minuter.
  5. Efter att de tio minuterna har gått ska degen vikas i bunken. Ta ett rejält tag om ett hörn, lyft upp det så degen spänns och vik in och tryck ner det mot mitten. Fortsätt åt höger eller vänster tills du gått ett helt varv runt. Detta moment upprepas totalt fyra gånger, fyra vikningar alltså.
  6. Låt degen jäsa i bunken i tre timmar.
  7. Stjälp upp degen på ett bakbord och dela den i så små bitar som du vill. Jag ville ha små semlor, så jag delade den i 18 bitar.
  8. Rulla till bullar.Sätt ugnen på 275 grader om du har det, själv får jag nöja mig med 250 grader.  Sätt bullarna på en plåt och låt jäsa minst 30 minuter.
  9. Pensla bullarna med ett ägg uppvispat med lite vatten och en nypa salt. Baka av dem i ca 10 minuter, håll koll på dem så de inte bränns. Färdiga!

Jag föreslår att du blandar din egen mandelmassa med hackad mandel/mandelmjöl, socker och lite grädde, gott med lite tuggmotstånd med mandelbitarna. Vispa grädden ganska hårt, så den håller formen. Skär av lock på semlebullarna(efter att de svalnat), lägg på så mycket mandelmassa du vill, klicka/spritsa på grädde, sikta över florsocker. Ät. Njut.

En tanke på “Surdegssemlor

Lämna en kommentar