Blåögd?

Igår såg jag på Michael Moores Sicko med några i korridoren. Under filmens gång pratade vi en del om innehållet, och mot slutet säger de två korridorare fortfarande tittar på filmen att Michael Moore måste har någon som skyddar honom. Någon rik som ser till att han inte blir mördad av de styrande i USA. Jag protesterar och säger att jag tror att USA nog har en såpass stark yttrandefrihet och tro på densamma att det knappast skulle kunna hända.

Mina två korridorare är tveksamma till det jag säger; att rätten att uttrycka sina åsikter, oavsett vilka de är, är så stark i USA att staten inte ser till att få dig mördad för att du tycker annorlunda än dem. Jag vet inte om det hör till saken, men de två korridorarna kommer från Serbien och Colombia. Är det jag som har en naiv tro på ett öppet demokratiskt där yttrande friheten värderas och bevaras, eller är det dem som har rätt, är världen i själva verket så korrupt? Hela världen? Jag skulle inte kunna tänka mig att man skulle döda en journalist i Sverige för att dess åsikter inte passar staten, men kan det ske i USA?

Är det mina egna fördomar om eventuell korruption i Serbien och Colombia som gör att jag tror att de ser andra länder genom vardagskorrutionens glasögon? Eller funkar det så i Sverige också?

Jag tror i och för sig att Michael Moore har blivit så stark i sig själv att ingen skulle våga att mörda honom, då detta antagligen skulle leda till att fler tydligt slöt upp bakom hans åsikter, jag tror att det hade skapat en motsatt effekt. Dessutom tror i alla fall jag på att det är bättre att bemöta kritik än att tysta den, genom att bemöta kan man förklara varför man tycker som man gör, och varför andra borde göra detsamma. Det är ju så en demokrati bör fungera.

Jag hoppas att Michael Moore lever i ett samhälle där det fria ordet värderas så högt att hans frihet att uttrycka åsikter aldrig ifrågasätts. Hans efter amerikanska mått mätt kontroversiella åsikter om sjukvård håller ju trots allt på att bli verklighet. Om hans film om den amerikanska sjukvården lett fram till denna reform eller inte är irrelevant.

Kommentera

