Brödfrossa

Just när jag hade skrivit nästan ett helt inlägg om att baka bröd råkar jag stänga ner sidan, utan att ha sparat något. Det får en att tappa modet en aning.

Men jag har blivit lite bakgalen. Jag är nog lite galen i något hela tiden, tekniska prylar allra helst, och då pratar jag inte nödvändigtvis av datorart. När jag var i Paris förra månaden(bagaget försvann på vägen dit och har ännu inte kommit hem) köpte jag en brännare. Vad är nu det? Jo, en brännare använder man till att karamellisera exempelvis ett lock på en crème brûlé, så att vaniljkrämen förblir sval och len, medan sockertäcket blir perfekt karamelliserat. Än så länge har den inte kommit till användning dock, för jag bakar så mycket att det inte riktigt hinns med.

Jag bakade de första bröden av den ”nya eran” som jag har valt att kalla det, i lördags, och du milde himmel(ja, men inget annat passade lika bra) det blev så gott att jag vet inte vad. Alla bröd jag bakat tidigare gav upp, de insåg att de inte kunde tävla mot denna överman. Hemligheten? Levain, degblandare, våg, Pain de Martin-bloggen, och långa jästider. Drygt fem timmar tog det att baka bröden. Det kan låta mycket, men då ingår 4,5 timmars jästid. Och det är värt all den tid det tar. Jag kan nog aldrig mera köpa bröd, om det inte är en rejäl kris på något sätt, eller om jag jobbar så mycket att jag aldrig hinner sköta degen. Men det borde finnas några lediga dagar, nånstans, och dem kan man göra mycket med. Jag har redan hunnit baka en gång till sen dess, fast så har vi bara ett seminarium den här veckan. Målet är att baka på fredag också.

När jag bakar igen ska jag försöka mig på ett lite grövre bröd, det jag bakat nu har egentligen bara innehållit vetemjöl, plus lite rågsikt i senaste omgången. Men nu tänkte jag baka något liknande ett franskt lantbröd som finns med just levain i Jan Hedhs bok ”Bröd”. Levain är förresten en slags vetesurdeg som man gör med vildjäst. resultatet blir nästan ingen syra alls, vilket passar vissa bröd.

Vildjästen gjorde jag på russin, socker, honung och vatten. Nu har jag satt en nu vildjäst, med aprikoser den här gången, en ny levain, och en ny rågsurdeg. Levainen ska vara färdig på fredag morgon, så det blir det bakning igen då förhoppningsvis.

Lägger in en bild på resultatet, segt och luftigt inkråm med rejäl skorpa. Yum!

Kommentera

