Bil och busskultur i kungsbacka kommun

Varje gång jag sätter mig på bussen fån kullavik in till Göteborg slås jag av hur unga alla resenärer är. Det finns förvisso en del lite äldre, men de flesta är i gymnasieåldern eller yngre.

På något sätt måste jag försvara min närvaro inför mig själv med att jag bara reser med den här linjen tillfälligt, jag BOR ju inte egentligen här. Och jag är dessutom fett cool. Viktigt att poängtera för mig själv.

Men det finns tråkigare slutsatser att dra av det hela än att jag har lite åldersnoja. Kungsbacka kommun är en bilburen kommun. Vilket innebär att de flesta som kan köra bil, kör bil. Tydligen ökar till och med bilåkandet inom kommunen. Jag läste en artikel om det i kungsbacka tidning, eller Kungsbacka Posten, jag blandar gärna ihop de lokaltidningarna. I vilket fall ökar bilåkandet medan det kollektiva resandet minskar, med dålig luftkvalitet i Kungsbacka centrum som följd.

Medelinkomsten i Kungsbacka kommun är hög. Det är stora avstånd mellan orterna, och många jobbar i Göteborg. När de ska åka till jobbet väljer kungsbackaborna att åka bil. Trots bra kollektivtrafik (med vissa undantag, t ex Anneberg).

Bilåkandet kan inte bara skyllas på avstånden, pendeln tar dig från Kungsbacka till Göteborg på 25 minuter.

En kväll när jag skulle in till Göteborg hörde jag några medelålders kvinnor prata om det. De åkte aldrig buss, förutom när de skulle ut. Den ena sa att hon slutat så fort hon tagit sitt körkort, för det var en sån frihet att åka bil, och så tråkigt att åka buss. Hon kunde inte tänka sig att ge upp det.

Lite deprimerande tycker jag. Man kan utnyttja sitt bussåkande till att jobba,plugga eller filosofera, som jag för nu. När man kör bil dår man fokusera på att köra.

Hur ska vi kunna minska utsläppen när folk är så bekväma av sig? När de inte ser längre än till sin egen bekvämlighet?

Jag tycker fler ska göra som min pappa, och cykla in till stan, eller åka kollektivt, om man bor i kullavik är det i alla fall lätt.

Dags för mig att sluta vara nojig över att alla är så unga på bussen, och istället vara lite stolt över att jag bryter mot blå expressnormen.

Kommentera

