bakabakadrömmadrömma eller om jag hade pengar

Dagarna flyter ihop. De består av att baka bröd och att ge sig ut och springa. Det sista kanske är med en förhoppning än verklighet, men jag har varit ute tre gånger sedan jag kom till Kullavik, och det är bättre än på länge.

Just idag har det inte blivit något springande, istället har jag, just det, bakat, tittat på resealternativ till Arvikafestivalen och drömt om diverse lyxartiklar.

För vem behöver egentligen en baksten, när det faktiskt går (nästan) lika bra med en hederlig plåt? Och vem behöver jäskorgar när det går att jäsa bröd utan, eller i durkslag? Och vem behöver en snittkniv, när ett rakblad gör jobbet galant?

Men… Det är olidligt frestande att gå in på en såndär kökswebshop. Så mycket som man inte visste att man behövde, som som skulle göra vardagen enklare/lyxigare/roligare.

Dessutom kände jag för att köpa en massa nya böcker. Trots att det finns flera bokhyllor att plocka ur här. Som tur är är jag för det mesta bra på att sansa mig vid dessa tillfällen, (Förutom den gången jag köpte en köksassistent. Men det är ju en investering…) så jag stängde ner alla sidorna och påminde mig själv om att jag bara har 2000 kvar på kontot, som på något sätt ska räcka till slutet av augusti, och då kan jag inte tillåta mig exesser av sådant slag.

(Jag var t.o.m. inne på ett stenhuggeris hemsida, där måste ju de billigaste bakstenarna gå att finna)

För att inte på skäll på kvällen passade jag på att hämta tidningen(ett big nono att missa i det här hushållet: ”Har du varit hemma hela dagen och inte hämtat den?!) och tog lite kort på vägen. Bland annat på ett par skalbaggar, uppslukade av sin vilda omfamning. Det är kärlek det.

Sammanfattningsvis: Just nu hade det varit kul att vinna på lotto, synd att lotten kostar pengar.

Tillägg: kom på att förrådet jag hyr i Lund har tolvmånadershyra, vilket jag egentligen inte har råd med nu, plus att telefonräkningen ska betalas två gånger innan det blir någon lön. Slutsats: pengarna på kontot är bara en illusion, och totalt köpstopp bör införas snarast.

Kommentera

