Allt och ingenting – eller en uppdatering om sommarläsningen

Jag samlade ihop lite böcker från bokhyllan i Lund som jag tänkte jag skulle läsa i sommar. Nummer 1: ”Allt” av Martina Lowden, 2: ”Tre apor” av Stephan Mendel-Enk och 3: ”Hey Dolly” av Amanda Svensson. Jag började med ”Allt”, mycket för att jag läste en recension av Gunnhild Øye­haugs ”Vänta, blinka” där Andres Lokko(kan tyvärr inte hitta någon länk dit) jämförde böckerna och menade att ”Allt” var en bok i samma stil.  Samma stil ja… än så länge gillar jag den inte. Båda handlar visserligen om unga tjejer och litteratur, men annars… Till saken hör att jag faktiskt gillar svåra böcker, men här går det för långt, ”Allt” griper aldrig tag i mig, jag läser för att läsa, och inte för att jag bara måste. Enligt baksideskommentarerna kan man inte släppa boken. Så funkar det inte för mig. Det jag läser får jag liksom tvinga mig igenom.

Så nu har jag lagt ner den för ett tag. Istället läser jag ”Tre apor”, bra mycket enklare att läsa, även om jag inte vill höja den till skyarna som vissa gjort. Den är dock intressant och rolig, och utspelar sig i Göteborg, alltid kul att känna igen platser. Men jag är inte färdig än, borde klaras av idag faktiskt, har hunnit till sidan 116 av 139.

Jag slöläser även ”Ers Majestäts olycklige Kurt” om en av Gustav V:s älskare, Kurt Haijby, och dennes olyckliga öde, av Lena Ebervall och Per E Samuelsson. Historien är intressant, men jag irriteras ständigt över språkbehandlingen, som känns tillgjord och gammaldags. Lite amatörmässig. Vi får se om jag läser ut den så småningom. Jag har ju tid till det i alla fall.

Kommentera

