Småkrypens sommar

1. I går på väg hem efter att ha firat Della och tittat på fotboll såg jag vid brevlådan något litet som lös. Som en liten diod, starkt gulgrönt ljus. Jag böjer mig ner och petar på det och inser att det inte är någon teknik inblandad, det är en lysmask.(!) Det var något helt nytt för mig, så jag tog lite bilder, eftersom jag hade med mig kameran.

2. Vi har en stor ljusgrön spindel som bor i parasollet, som t o m har en liten äggkokong hängandes i parasolltyget. Lite häftigt. Så det kommer en bild på den också. Jag kommer eventuellt leta reda på lite info om krypen, men det hamnar i en uppdatering i så fall.

————————-

Uppdatering: Aha! en vinglös skalbagge är det minsann.

Stor lysmask eller Vanlig lysmask (Lampyris noctiluca) är en skalbagge i familjen lysmaskar. Den förekommer i Sverige och utmärker sig genom att bara hannen är bevingad.

Den är omkring 12 mm lång, med gråbruna täckvingar och grågul, i mitten mörkare halssköld. Ögonen är mycket stora. Den lyser själv endast svagt, men låter locka sig av skenet från en lampa att under de mörka augustikvällarna flyga in genom ett öppet fönster. Honans ansenligt starkare lysförmåga är alltså ett medel att locka till sig hannen. Honan, som är något större, saknar varje spår av vingar och är också gråbrun, utom på buksidan av bakkroppens sista leder, där en gul färg utmärker det område från vilket ljuset utstrålar. Detta område är begränsat till bukplåtarna av de 2 näst sista lederna. De lyser i sin helhet, men betydligt starkare från två runda fläckar på vardera leden, vilka börjar lysa först och slutar sist. Ljuset är till färgen gröngult, likt det som kommer från brinnande fosfor. Den lysande honan sitter vanligen stilla på ett gräsblad en bit ovanför marken och vrider på spetsen av bakkroppen så att ljuset inte skyms av gräsbladet. [saxat från wikipedia]

Kommentera

