En feber du inte kan svettas ut

Arvikafestivalen, denna begivenhet jag alldeles nyss kom hem ifrån, har ställt in alla utbetalningar. Snopet värre. Men vissa av bokningarna var lite märkliga. Och scenvalen. Varför spelade Alice in videoland på Vintergatan(största scenen), medan Robyn och Simian Mobile Disco höll till på den näst största.
Det enda jag kan tänka mig som skäl är att Robyn och SMD ville ha en mer intim scen, mer dansvänlig. Men faktum kvarstår; Om Alice in Videoland frontar på stora scenen har bokningarna inte gått så bra. På presskonferensen under festivalen kom det fram att artistbokaren är hårdrockare. Vi slog bort det med att han (japp, det var en sån också) måste vara grym på sitt jobb och ha en massa kontakter. Men kanske var min första tanke ändå rätt: Varför ska en hårdrockare boka till en elektronisk festival? Rocken hör väl hemma någonannanstans. I år skulle dessutom vara det sista syntåret, redan i år var det tydligen färre syntband(det var ju mitt första, så jag har själv ingen riktig koll), och publiken svek därefter.

Synteran må vara över, men det känns fortfarande fel att Kent, In Flames och Babyshambles frontade, visserligen har kent blivit lite mer elektrifierade, men är inget raveband för det. Tänk om vi kunde få en riktig ravefestival i Sverige, typ Global Gathering, det vore något. Någon gång kanske.

Nu hoppas vi bara att Arvikafestivalen klarar sig ur krisen och fixar en hejdundrande elektronisk festival tills nästa år. Låt Hultsfred vara den enda festivalen som stupar i år.

Kommentera

