Ignorans och bekvämlighet

Sitter vid köksbordet och blir förbannad. Läser om översvämningskatastrofen i Pakistan, att den drabbar fler än både tsunamin och jordbävningen på Haiti. Det tycker jag är ganska starka nyheter. Men. Var finns omvärldens engagemang? Varför skapar inte Röda korset och de andra hjälporganisationerna kampanjer för att hjälpa till?

Jag har själv haft en lite långsam start, men kan väl bara skylla på att det är sommar, och att media inte varit tillräckligt tydliga i sin rapportering, eller att folk inte reagerat på medias rapportering. Men jag reagerar nu.

Jag vet att bistånd inte alltid funkar som det är tänkt, och att de pengar jag skänker kanske mest skapar sinnesro hos mig själv, men jag vill ändå hjälpa till.

Kommer att tänka på rums, tids och kulturaskpekterna. Kan de spela in? Är det därför folk inte uppmärksammar katastrofen på ett tillbörligt sätt. Det är verkligen nära i tid, det sker ju just nu, men bränderna i Ryssland (som också är förskräckliga) ligger närmre oss kulturellt och rumsligt. Där finns det ju också en potentiell risk att den giftiga röken sprider sig över Östersjön till oss.

Pakistan ligger l å n g t bort, och kulturellt identifierar sig nog inte den ”vanlige” svensken speciellt mycket med landet. Och vi slutar bry oss. Media har rapporterat, men folk har inte reagerat. Dags för lite reaktion tycker jag.

Kommentera

