Malin klantar till det och hittar saker av intresse

Här har ni en smart en. En med huvudet på skaft. Som självklart ser till att ha täckning för alla räkningarna innan hon går och handlar. Eller inte alls. Jag trodde faktiskt att pengarna för hyran redan hade dragits, och att pengarna på kontot gick att handla för utan risk. Så man kan bedra sig. När jag tidigare idag loggade in på internetbanken och skulle stänga av mitt autogiro till tele2, upptäckte jag att hyran inte blivit betald. FÖR DET FANNS INTE TILLRÄCKLIGT MED PENGAR. Jag måste helt missuppfattat swedbanks system.

Precis vid upptäckten tänkte jag att jag skulle ringa min privata bank – mamma och pappa – men bestämde mig istället för att studiemedlet kommer på måndag(hoppas jag verkligen), eftersom jag bör ha blivit registrerad idag. Eheheheee…. Hur länge kan en räkning vara obetald innan betalningskraven kommer? Ganska nytt för mig det här…

På reportagefronten har jag lyckats göra lite(lätt) research idag. Genom rättvisemärkt hittade jag ett malmöbaserat klädföretag som kör just rättvisemärkt, och tycker att kvaliteten i plaggen påverkas av hur lyckliga människorna bakom är. Kan ju vara intressant att ställa en ”rättvis” produktion mot en mer ”bigbusiness”produktion som H&Ms. Även om de också har etiska regler är de inte tillräckligt etiska för att bli rättvisemärkta.

För övrigt tycker jag att tele2s autogiro suger. Jag har ett mobilt bredband hos dem som jag vill säga upp, men den enda form av faktura jag får är ett sms som skickas till det mobila bredbandet. Och det använder jag nästan aldrig. För att kunna ändra på det genom tele2s hemsida måste jag veta telefonnumret till mitt mobila bredband. Som jag skaffade för 3 år sedan. Papprerna ligger någonstans, men inte vet jag var. Men nu har jag i alla fall sagt upp autogirot. Om jag istället får en pappersräkning borde jag kunna säga upp allt. Annars blir jag riktigt putt.

Här har ni dagens själsfrände:

2 thoughts on “Malin klantar till det och hittar saker av intresse

Kommentera

