Kalasbyxor

När jag var liten och skulle vara fin tog jag på mig kalasbyxor. Gärna med något mönster. Idag när jag vaknade kom jag att tänka på detta ord, som var så vanligt då. Som sammanfattar hela grejen: ”byxor”-man-tar-på-sig-för-kalas. De kunde dessutom vara lite självuppfyllande, att ha på sig dem betydde kalas.(här hittade jag wikipedias förklaring, men jag håller mig nog till min egen)

Nu har jag på mig kjol titt som tätt, men till den har jag strumpbyxor, (ett lite konstigt ord förresten, strump-byxor…)eller leggings. Men inga kalasbyxor.

Precis som man växte från att leka med dockor, växte man tydligen ifrån kalasbyxor. Jag saknar dem ibland.

Kommentera

