Sanningen gör ont

Sitter och går igenom mailen när jag ser ett från facebook med titeln 1. Öppnar det och läser följande:

Hello,

You posted an item that violated our Terms of Use and this item has been removed.
Among other things, content that is hateful, threatening or obscene is not
allowed, nor is content that attacks an individual or group. Continued misuse of
Facebook's features could result in your account being disabled. <br/><br/>If you
have any questions or concerns, you can contact us at warning@facebook.com
from your login email address.

The Facebook Team

What liksom? Tänker på vad jag kan ha skrivit, något som är hotfullt eller obscent, men kan bara komma på en sak som någon möjligen kan uppröras över, att jag i gruppen ”Vi som gillar när matlagningen tar mindre tid än en schlager” (som egentligen bara är reklam för Abbas tonfisk på burk) länkade till en artikel i Testfaktas tidning. En artikel som berättade att inte ens ekologisk tonfisk var bra att äta om man brydde sig om tonfiskens och världshavens fortlevnad. Jag skulle vilja kalla det sanning. Men den sanningen sved nog i Abbas ögon, här hårdlanserar de tonfisken och så kommer jag och berättar att den snart inte finns mer. Det är ju både obscent och väldigt hotfullt. Jag har fått min första varning.  Sanningen ska inte hindra flödet av pengar.

2 thoughts on “Sanningen gör ont

  1. Scary! Men inte kan de väl gå så långt. Isåfall är det ett scoop!

    Jag redigerar nu. Kul, men lite svårt också. Två veckors redigerande har inte direkt etsat in snabbkommandona i ryggmärgen.

    Det svåraste är att kreativiteten försvinner ju i pressen man lägger på sig själv att göra det snabbt och göra det bra. Det är ju så förbannat noga att allt kommer med, så rädslan att missa något övervinner viljan att skapa något bra. Men det är kanske så det måste vara i början, har ju bara hållt på ett par dagar.

    Syns på bokmässan hoppas jag, jag ska dit på lördag!

  2. Jag vet inte, jag skrev aldrig tillbaka till fb för att kolla vad det var för obscent som jag hade skrivit, men jag är ju en så snäll människa att den där lilla struntgrejen var det enda jag kunde komma på.

    Kan tänka mig att kreativiteten får lida när tidspress och annat kommer in i bilden. Men tänk en sån rutin du får, en rutin som du kan använda för mer kreativa grejer senare.

    Om du ska på bokmässan tycker jag vi ska styra upp något, jag kommer vara i gbg hela helgen, och gå på bokmässan. Lördag funkar nog lika bra som någon annan dag.🙂

Kommentera

