I ett parallellt universum…

…hade jag just nu suttit på ett tåg på väg till Stockholm. Igår satt jag och väntade, ett klick ifrån att köpa biljetter för en tur och returresa för idag. Jag förde t.o.m. över pengar från mitt sparkonto för att kunna betala biljetterna. Och vad hände? Min intervjuperson skrev att han tagit fel på dag, och att det bara var fredag som kan kunde träffa mig. Hua mej. Där var det nära att jag slängde iväg nästan 480 spänn på ingenting. Nu ligger de istället tryggt på bankkontot.

Men tanken på ett hastigt avbrott var lockande. Att bara bestämma mig, och åka iväg. Att ta steget. Att spendera en dag i Stockholm. Det hade varit trevligt. Det hade också blivit mycket resande på en vecka. Jag kan inte åka och intervjua honom imorgon fredag, för då har jag redan en annan intervju inbokad i Göteborg, och att hinna till Stockholm därifrån innan kl 16 skulle bli omöjligt. Men. I ett parallellt universum hade nästan varit framme i Stockholm nu.

Nu ska jag sätta mig och fila på intervjufrågor. Istället för en liveintervju med min stockholmska konstnär blir det en telefonintervju på fredag. Sista chansen att få höra vad han tycker, för tydligen flyttar han till Berlin i nästa vecka. Dit alla vägar bär.

En journalist i sitt esse: ständigt på väg.

Zoltan Glass: A Journalist writing in his BMW, Paris 1934

Kommentera

