Ahhh bröd!

Efter en sejour till Netto för lite mjölk och smör kollade jag min post. Räkningar, la redoutereklam, och ”Bröd” av Johan Åkerberg, brödboken som jag beställde i förra veckan.

Lycka är att ha en brödbok att bläddra i. Den här är skriven av samma författare och utgiven av samma förlag som min ”Muffins”. Den verkar bra, enda minuset som den surdegsfantast jag är, är att det inte är mer surdeg. Men definitionen av bröd är bred, därför kan man hitta recept morotskaka, valnötsbröd, kinesiska char siu bao och blinier. Det finns dessutom en hel avdelning med glutenfria bröd. Kanske provar på det, så jag kan bjuda mina glutenintoleranta vänner på något.

Boken släpptes den 24:e, men jag såg den inte någonstans på bokmässan, antar att det blev för bökigt att ta med sig boken på torsdagen men inte kunna sälja den förrän på fredagen. Eller så hade ingen tillgång till den förrän på fredagen, och då blev det för sent.

Jag har alltså köpt två böcker sedan jag kom till Lund i höst. Än så länge har jag inte bakat med någon av dem. Dags att våga hoppet och prova något som inte är Pain de Martin.

2 thoughts on “Ahhh bröd!

  1. Hej!

    Vad tycker du om boken Bröd?
    Fick den till fars dag och blev jättepeppad på att testa några bakverk.
    Har provat två recept & är något besviken då några förklaringar & beskrivningar, för en lekman som sig, känns bristfälliga. Har du lagt märke till detta?

    Mvh/Johan

    • Hej! Du var snabb på att prova recept om du fick den igår. Jag använder inte boken så jättemycket, men det händer. Jag är mer inne på surdeg, och ”Bröd” har mycket annat, som i och för sig låter spännande. Just nu hinner jag knappt baka heller, så när det väl bakas blir det de gamla beprövade. Allra mest brukar jag använda mig av Pain de Martin-bloggen, Finns även som böcker. Martin Johansson heter han. Lycka till!

Kommentera

