The time has come the time has come the time has come today

Rapier weaving machine (year of construction 1...

Image via Wikipedia

Ok. Jag har skrivit några rader. Inte alls nog för dagen, men i min strävan efter en historisk grund för det hela sitter jag istället och förfasas över just historien. Hur jävla jävligt det har varit. Inte bara på 1800-talet, utan under en bra bit av 1900-talet. Och här sitter jag och käkar russin liksom.

Ibland har jag funderat över vart jag skulle vara i livet om jag var född i en annan tid. Om mina föräldrar hade haft samma yrken för 50 eller 100 år sedan. När jag läser i Riksutställningars utställningskatalog från 85; Maskinmakt, vill jag inte tänka mer på det. Att läsa på universitet hade varit uteslutet. Och det är lätt att tänka sig. Min mormor har bara gått i folkskola. Min morfar hade tur och skickades till Stockholm för realskola. På pappas sida är det antagligen ännu värre. Arbetskraftsinvandring från Finland. Det slår mig att jag inte vet vad min farfar arbetade med, farmor jobbade inom vården, men farfar? Han dog innan mamma och pappa träffades, så det förklarar en del av mina luckor, men varför har jag aldrig intresserat mig för det här tidigare?

Jag tycker det är jobbigt att leva på studiemedel. Då kan jag ändå spara en del av det om jag vill. En textilarbetare sattes ofta i skuld av sina föräldrar, eftersom lönerna var otillräckliga, och kunde därför aldrig ställa några direkta krav själv. Ut ur skolan in i fabriken. Hela jag känns som ett i-landsproblem.

Kommentera

