Läsfeberns konsekvenser

 

Fingersmith (TV serial)

Image via Wikipedia

 

Igår… drabbades jag av förhinder. Nummer ett: Seg uppgång ur sängen, nummer två: lång morgondusch, nummer tre:beslut att ta en hemmadag, nummer fyra: lövsugning utanför mitt otäta fönster(=oljud), men, framför allt: JAG HITTADE EN BOK JAG INTE KUNDE SLUTA LÄSA.

Fram tills dess hade jag faktiskt fått en del gjort, trots att jag var hemma och inte satt på universitetet. Hur kunde då detta hända?

På bokmässan köpte jag en bok: ”Nattvakten” av Sarah Waters, i svensk översättning. Den utspelar sig runt andra världskriget, och handlar om relationer, framför allt mellan kvinnor. Men den grep aldrig riktigt tag i mig. Min fäblesse för andra världskriget som hade sin storhetstid under min slukarålder kan försvunnit. Eller så kan det ha varit en dålig översättning, eller en dålig bok. För. Boken fick mig att tänka på en annan Sarah Waters bok jag köpte under min första runda i Skottland 2006: Fingersmith. En bok som jag hade börjat läsa lite lätt i i Linlithgow, men aldrig kommit längre i än kanske hundra sidor.

Under en av pauserna igår letade jag upp den i bokhyllan och började läsa.

Den var något helt annat än Nattvakten. Den var ingenting av vad jag hade väntat mig. Förutom kanske lite lesbisk kärlek. Efter första tredjedelen trodde jag att jag hade förstått boken, bara för att i del två helt kastas över ända. Eftersom den blew me away, och jag bara inte kan förstöra en eventuell läsupplevelse för er tänker jag här baradra upp grunddragen i historien:

Två unga kvinnor föds in i två skilda världar under den senare hälften av 188-talets England. Den ena växer upp hos en änglamakerska i de tuffa kvarteren i London. Den andra växer upp på en herrgård på landsbygden. En gentelmannaskurk, Mr Rivers, kommer till Londonflickan Sue med en genialisk plan. Han känner till en ung kvinna på landet som vuxit upp helt isolerad från omvärlden och har en förmögenhet som heter duga. För att kunna ta del av sin egen förmögenhet måste hon dock gifta sig först, och här kommer Sue in i bilden. Sue ska söka som kammarjungfru hos den isolerad unga damen. Tillsammans ska de lura henne. Först ska hon luras in i äktenskap med Mr Rivers, för att därefter förklaras som galen och låsas in på dårhus. Så långt allt gott. Eller?

Jag läste ut boken  från eftermiddag till sen kväll. Jag visste att jag egentligen behövde skriva på reportaget, men alla vändningar och den olidliga spänningen(ja faktiskt) gjorde att jag bara inte kunde sluta läsa. Så jag skulle säga att jag rekommenderar den. Varmt. Den har desstuom gjorts till tv-serie av BBC, så jag måste få tag på den på något sätt, alltid spännande att se hur väl de lyckas överföra bok till film/tv.

Nu ska jag få dagens uppgifter gjorda, skriva färdigt Lindexdelen av reportaget, och ta mig bort till ekonomihistoriska institutionen för lite lönestatistik.

Kommentera

