Paneer kanske?

Was in Powai, Mumbai at Rodas where Rumni was ...

Image via Wikipedia

Precis när jag började äta vegetariskt för drygt tio år sedan älskade jag indisk mat. God vegetarisk mat. Det tycker jag fortfarande, men det blir sällan av att jag lagar indisk mat.

Back in the days hade jag en indisk-vegetarisk kokbok som jag dreglade över. Bland annat fanns det där recept på paneer, indisk färskost, en viktig ingrediens i exempelvis palak paneer, som länge varit min favorit när det gäller indisk mat. Men det blev aldrig av att jag gjorde någon paneer. Jag bodde fortfarande hemma, och tyckte det verkade för bökigt.

Idag, på väg till universitetet slog mig dock tanken igen. Varför inte göra egen paneer? Nu är jag ju rätt upptagen den här veckan, men om jag får tid över kanske jag gör paneer efter det här receptet:

Ingredienser
1l standardmjölk eller gammeldags mjölk

ca 1,5 dl naturell yoghurt

Tillagning
Koka upp mjölken underomrörning så att den inte fastnar i kastrullen. Ta av den från plattan så fort den du ser att den börjar koka. Häll nu i yoghurt underomrörning lite i taget. Byt håll då och då. Efter ett tag börjar mjölken att skära sig. Fortsätt röra om och häll i meryoghurt tills du har ett klart grönt spad med en ostmassa i. Häll nu bort spadet i exempelvis en finmaskig sil. Lägg nu ostmassan i ett plastmelittafilter eller en silduk och ställ något tungt ovanpå (en vattenfylld kastrull funkar bra) och låt stå i ca 20 min.

(recept från vegetariskt.com)

One thought on “Paneer kanske?

  1. Ping: Paneer | Musiksinne

Kommentera

