Otäckt

Antichrist (film)

Image via Wikipedia

Jag såg precis färdigt Antichrist. Filmen av Lars Von Trier ni vet, med Willem Dafoe och Charlotte Gainsbourg. Den var disturbing, oroande, otäck på riktigt. Men också bra. Jag kommer antagligen att gå runt och tänka på den ett bra tag framöver. Hela filmen bygger på Willem Dafoe och Charlotte Gainsbourg, de är de enda skådespelarna. Men en sån närvaro.

Egentligen går det inte att beskriva med ord, men den mänskliga naturen asså. Det är märkligt att man säger att något är djuriskt, eller att någon beter sig som ett djur när något ickeanpassat händer. Det finns inget värre djur på Jorden än människan. Det är vi som drar sadismen till sin spets. Det är vi som kommer skapa vår egen undergång.

Ja, det blev lite dystert här, men den filmen alltså. Man kan nog bli lite knäpp av att se den. Annars var fotot väldigt snyggt, mitt i allt det hemska, och man undrar ju hur vissa specialeffekter skapats. Nu ska jag bara fundera på budskapet, vad filmen vill säga, för det behöver jag tänka en del på.

Kommentera

