Mer mat

Mutter Paneer

Image by code_martial via Flickr

Jag har inte orkat skriva så mycket här. Framför allt för att jag är lat, men också för att jag är lite trött och seg, och inte alltid orkar sätta på datorn när jag kommer hem.

Idag har jag i alla fall lagat mat igen. Mer paneer, men en annan gryta den här gången. Mutter Paneer. Utgick från ett recept på nätet, men ändrade på det en del, så det är mest mitt eget. Alltså:

Mutter Paneer enligt Malin

Recept:
Paneer från 1 liter mjölk
1 lök
3 vitlökar
(minst 1 tsk av varje krydda)
ingefära
Spiskummin
Kanel
Garam Masala
Cayennepeppar
Muskotnöt(kanske inte 1 hel tsk av det här och cayennepepparn)
1 förpackning krossade tomater
2 dl matlagningsgrädde
3 dl gröna ärtor

1. Finhacka löken och stek den, vitlök och kryddor mjuk i olja. Häll i tomater, ärtor och grädde.
2. Låt puttra på svag värme i 30 min.
3. Stek den tärnade Paneeren vid sidan av när ca 5 minuter kvarstår.
4. Blanda allt. Servera med ris och naan om du har det. Ska baka mitt eget snart tror jag. Färdigt!

2 thoughts on “Mer mat

  1. Hej Malin!
    I ditt recept av mutter paneer, står det paneer av 1 liter mjölk. Hur gör du den? Älskar den osten…:)
    MVH
    Miriam

    • Hej Miriam! Jag har följt recept som jag hittat på nätet med hjälp av sökorden ”gör egen paneer/ir”. Men det är ganska enkelt. Det här behövs när jag höftar ur huvudet:
      1 liter fet mjölk, minst 3%
      Citron/limesaft/vinäger ca en halv deciliter(ystningsvätska)
      salt
      silduk/kökshandduk, om du använder kökshandduk använd en som är ungefär lika glesvävd som en silduk, som annars finns i de flesta större mataffärer

      1.Värm upp mjölken till 80 grader, eller precis innan det börjar koka, salta lätt. 2. Rör om några varv i kastrullen med träslev, bromsa rörelsen och häll i en tredjedel av ystningsvätskan, rör om ett varv och häll i den andra tredjedelen ystningsvätska. 3. låt stå i fem minuter och häll sedan i resten av ystningsvätskan där det inte har flockat sig. 4. Häll kastrullens innehåll i silduken, om du inte har en silsuksställning kan du använda en sil under silduken/kökshandduken. 5. låt rinna av och pressa ut så mycket som möjligt av vasslen ur ostmassan. 6. Jag har efter det här steget format osten till ett klot och sedan lagt den under press så länga som möjligt, en tallrik med en mortel på är bra, men vad som helst som är tungt funkar. 2 timmar har funkat för mig. 7. Färdigt!

      I vissa recept har jag sett att de fortsätter att koka mjölken efter att ystningsvätskan tillsatts, jag har inte provat det, men det ska tydligen gör osten fastare, mycket möjligt att jag gör så nästa gång.

Kommentera

