Slutet på mr Y färdigläst

Reading in the round

Image by Let Ideas Compete via Flickr

I går läste jag ut ”Slutet på mr Y” som jag skrev om här. Den började lite trögt, men tog sig mot slutet och lyckades behandla både litteratur och de stora frågorna på ett intressant sätt. Plötsligt vet jag mer om både kvantfysik och Derrida. Som så många andra är jag dock inte riktigt nöjd med slutet, på något sätt tycker jag inte det hänger ihop med resten av boken. Men det är jag det.
En annan grej som var lite störig under läsningen var alla korrekturfel. En rad som var helt sammanskriven, särskrivningar, direktöversättningar från engelska som klingar fel, och dessutom en del norska ord här och där(översättaren är norrman). Det känns onödigt och klumpigt, och stoppar upp läsupplevelsen. Men med tanke på att jag läste ett recensionsex får man hoppas på att det bara var den utgåvan som såg ut så.

Boken var väldigt lyxig annars, tjocka fina sidor som var inbundna med söm och inte klister som är så vanligt nuförtiden. Det gillar vi, inbundna böcker ska ju enligt mig hålla bättre kvalitet än pocket, men ofta är det väldigt låg kvalitet även på inbundna böcker.

Kommentera

