Snöbak

Jag bakade bröd igårkväll. Trots att jag hade gått och köpt jäst tog det sin lilla tid. Framförallt för att det var en jättebamsige deg med relativt långa jästider. 1000g vatten liksom. Det är ungefär en liter, = m y c k e t deg. Det där tänkte jag inte så noga över innan jag satte degen. Istället kom jag på det när jag hällt på allt mjölet, och insåg att det skulle krävas en del av degblandaren om den skulle klara av degen i 15 minuter. Men det gick.

Brödet jag bakade var Durumbröd, det ”enklaste” ur Bröd från Brunkebergs bageri av Heléne Johansson. Hon är bagare och är nog van vid rätt stora degar. Spelar i en helt annan klass. Det blev fyra stycken bröd tillslut, dvs ungefär dubbelt så många som jag brukar baka. Huva mig. I och med att det blev fyra bröd blev två bröd utan jäskorgar, som användes för första gången. Så två blev lite slätare och tråkigare. Men shit vad fina bröden som fick jäsa i riktiga jäskorgar blev, de ser riktigt proffsiga ut. Tänk bara hur fint det kommer bli med levain eller annat surdegsbröd. Eller jag tänker på det.

Nästa gång jag bakar ska jag kolla hur mycket degvätska det egentligen är innan jag sätter igång, och se till att det finns bakplåtspapper. Nu var jag tvungen att smörja plåtarna, vilket ledde till att jag inte kunde ha dem varma inne i ugnen, vilket i sin tur ledde till att bröden antagligen reste sig mindre och blev mjukare i botten.

Men de blev goda ändå. Det har snöat här i två dagar nu. Känns  mer som januari än november. Än så länge är det ok, men jag måste gå upp en halvtimme tidigare för att vara säker att komma fram till jobbet i tid. Dessutom blev det för mycket vinter förra året. Och tågen. ’nuff said. Såhär ser det ut utanför mig just nu:

2 thoughts on “Snöbak

  1. Ah jises vad sugen jag blir på bröd! Om jag kunde äta bröd hade jag tvingat dig att skicka såna till mig. Tror du att det hade gått att baka glutenfria bröd? Jag borde faktiskt prova någon gång..
    Är allt bra annars? Går det bra på praktiken? Kommer du till Göteborg till jul?

    • Ja, det är klart att man kan baka glutenfria bröd, men det är lite mer omständligt eftersom det är glutenet/proteinet som gör att det blit höjd och luft ofta. Men man kan ju baka med bland annat bovete har jag för mig, och dessutom läste jag i tidningen ”Baka” om ett bageri i sthlmstrakten som bara bakar glutenfritt, Friends of Adam.
      Har för mig att jag har hört något om forskning på området också, för att förbättra det glutenfria brödet, men jag är inte säker på exakt vad det gick ut på.
      Annars är allt bra med mig, praktiken rullar på, det går bra, och jag kommer självklart hem till jul och nyår. Kan vara att jag måste tillbaka till Lund och Malmö i mellandagarna, men det får jag ta i så fall. Hur går det för dig?

Kommentera

