TRON

Cover of "Tron (20th Anniversary Collecto...

Cover via Amazon

Ja. Här kommer ännu mer om Tron. Det komiska är att jag egentligen inte alls vet om det är något jag gillar, själva filmen, men Daft Punk gör att allt omges av någon slags gyllene glans. Min glädje över att höra från dem smittar av sig till allt som har med dem att göra.

I vilket fall. I gårdagens Svenska Dagbladet fanns det en stor kulturartikel om Tron. Om hur Tron var ett tecken i tiden. Att vi kommer kunna ta oss i i datorn? Nej. Utan allt som pågår runt om. Allt som är en del av historien men som inte visas på bio. Som flynnlives.com, en sida med folk som tror att Flynn från den första Tronfilmen lever, och som också pytsar ut information om vad man kan vänta sig av den nya filmen. Så här såg Tron ut när det begav sig: —->

På ett liknande sätt har star wars, harry potter, matrix och sagan om ringentriologin fått genomslag. De hade fans från början och man spann vidare på kulten(förutom matrix som fick fans efter första filmen). Tron bygger alltså vidare på den kult som uppstod efter att den första tronfilmen kom 1982. Filmen spelade aldrig in så mycket pengar, men har en engagerad fanskara. Precis som Sagan om ringen innan böckerna blev film.

Jag tyckte det var väldigt intressant. Dessutom kom jag att tänka på en grej inom det här(det kallas för transmedialt berättande = man berättar historien på flera mediaplattformar), hur True Blood har satsat stort på det här, med karaktärer som skrivit blogginlägg under tiden serien utvecklats, samt att man faktiskt kan köpa en öl som heter tru blood. Och det är klart att det funkar. Om man nördar ner sig i något vill man ju ha allt som hör till, man blir som ett litet barn igen. Ge mig alla leksaker liksom. Själv skulle jag inte ha något emot Daft Punk som actionfigurer. De säljs i Japan i samband med lanseringen av filmen. Men det har jag ju redan skrivit om tidigare.

One thought on “TRON

  1. Ping: Nämen! | Musiksinne

Kommentera

