Ibland

iPhone party

Image by nobihaya via Flickr

…undrar jag över hur beroende jag är av min telefon. Idag stängde den av sig och gick inte att starta om, varpå jag blev väldigt orolig. Väldigt orolig.

Efter att sökt efter lösningar på nätet lyckades jag koppla ihop den med datorn. Men inget mer hände. (under tiden blir jag darrig i hela kroppen) Till saken hör att jag tappade den i en snödriva i fredags. Jag plockade upp den fort som attan, och torkade den både för hand och med lite hårtork. Och den har inte betett sig märkligt. Förrän nu.

Efter att ha läst lite mer på nätet försöker jag med andra metoder, att starta om datorn med telefonen inkopplad. Och nu händer något. Itunes känner igen den. Men den känner inte igen sig själv. Jag blir tvungen att återställa den. Med tanke på hur nyckfull min dator är var det väldigt oroligt. Den hade kunnat stänga av sig mitt i. Det hade inte förvånat mig. Jag var så nervös att det knöt sig i magen.

Men det funkade (i alla fall än så länge). Jag fick lägga in alla appar manuellt, men annars var allt som det skulle vara.

Den stora frågan är dock: Vad är jag beredd att ge upp? Min iphone är en del av min bekväma livsstil, tillsammans med min dator. Jag är uppkopplad 24-7. Det är klart att jag klarar mig utan den. Men det är så bekvämt. Vi är alla så bekväma. Det är så enkelt att fortsätta. Köpa ny dator vartannat eller vart tredje år, för då blir den man har ”gammal”. Fast problemet med tekniken ligger mycket hos tillverkarna, de bygger apparaterna såpass dåliga att man blir tvungen att köpa en ny produkt titt som tätt eftersom de slits ut så fort. och det nya är alltid bättre, och häftigare.

Och allt snurrar snabbare och snabbare.

Just nu är jag bara glad över att telefonen fungerar. Sen ska jag dessutom försöka behålla den så länge som möjligt, och inte bara tills bindningstiden tar slut, stå emot eventuella habegär som kan dyka upp. Jag får sätta pli på mig själv.

Kommentera

