Inte mycket till vegetarisk jul

Jag brukar inte äta så julig mat på jul. Jag skulle tro att det framför allt beror på att allt med julmat har med kött att göra(så gott som i alla fall), och det var alltför länge sedan något sådan passerade min mun.

Dessutom hade jag innan jag blev vegetarian inte lärt mig att tycka om sill, och skinka har jag för mig bara var sådärgott. Så jag har aldrig känt något behov av att göra vegetariska varianter av allt som finns på julbordet. Det enda jag brukar göra varje år är mina vegetariska ”köttbullar” som är riktigt bra, istället för just köttbullar. Med mandel, ost, ströbröd och ägg skapas bullar med bra tuggmotstånd och smak.

Jag är inte den enda som verkar gilla dem, det är enkelt att hitta receptet på nätet. Men då måste man veta vad det är man vill ha från början. Så det här är till alla er som inte tidigare tänkt tanken på vegetariska köttbullar, men nu känner er lite lockade.

Recept:
1½ dl mandel, ca 100 g
1½ dl ströbröd
1½ dl riven ost
2 msk riven gul lök
3 vitlöksklyftor, rivna
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 ägg
1 msk vatten
1 liter buljong att koka bullarna i
smör till stekning

1. Mixa mandeln fint i matberedare. 2. Blanda mandel, ströbröd, ost, lök, vitlök, salt och peppar. Tillsätt ägg och vatten. 3. Forma smeten till runda små bullar. 4. Koka upp buljongen, lägg i bullarna och låt dem koka i ca 8 minuter. 5. Ta upp dem med hålslev och stek dem i smör så att de blir gyllenbruna. Färdigt!

Mixa mandeln fint i matberedare. Blanda mandel, ströbröd, ost, lök, salt och peppar. Tillsätt ägg och vatten. Forma smeten till runda små bullar.
Koka upp buljongen, lägg i bullarna och låt dem koka i ca 8 minuter. Ta upp dem med hålslev och stek dem i smör så att de får en gyllenbrun yta.

Kommentera

