Nytt och gammalt

Aguacate / Avocado

Image via Wikipedia

Året är nytt. Idag har hela dagen gått åt att kurera kroppen från gårdagen. Bland annat blev det en promenad ner till havet. Is kan vara vackert, även den korniga havsisen. Foton kommer nog så småningom.

För att toppa dagen hade jag tänkt äta pizza. Men med en väntetid på 50 minuter var det tillslut inget alternativ. Istället lagade jag min gamla klassiska pastasås med avocado. Eller den är kanske inte min, mina föräldrars dårå. Men jag gör den alltid med creme fraiche istället för grädde för den rätta syrligheten. Nåväl, den är supergod. Här är receptet:

Avocadosås till pasta(2 port)

1 mogen avocado
2-3 vitlöksklyftor, hackade
4 matskedar creme fraiche(ca)
parmesanost
salt och peppar

1. Stek vitlöken i en kastrull, se till att den inte blir bränd, då blir det en bitter smak på såsen. 2. Dela avocadon och hacka den i småbitar. Mosa ner avocadon i kastrullen. 3. Rör i creme fraiche. Smaka och tillsätt mer creme fraiche eller salt och peppar. 4. Servera med pasta, allra helst spagetti och riv över parmesan. Färdigt!

Enkelt och gott.

Kommentera

