Egypten – en balansgång över bråddjupet

Här sitter jag och surfar runt när jag kommer in på Al Jazeeras engelska livesändning. Och chockas. Från fredlig demonstration till kaos, på några timmar. Det är så mycket våld och otäckheter att jag blir äcklad. Och varifrån kom pro-Mubarakdemonstranterna? På häst och kamel… Jag så hur någon slets ner från en häst och hur en av hästarna föll, och folk som misshandlades av folkmassan. Det är väldigt svårt att se vem som gör vad, bilderna är lite plottriga, men våldet är verkligt.

Att det sedan kommer uppgifter om att demonstranter hittat polisidn från pro-Mubarakfolket ska man kanske ta med en nypa salt även om det kan vara säkerhetsstyrkorna som kallats in för att skapa oro. Varför skulle de vara så dumma att de tog med sig id liksom? Eller hoppades de kunna säga om de greps ”det är ok, jag är med i säkerhetspolisen”. Nej i så fall tror jag mer på tårgasen som ett tecken på att polisen blandat sig i det hela. Eftersom det tydligen bara är polisen som har tillgång till tårgas.

Ja. Det är historia som skapas här. Vart det kommer leda vet ingen ännu, men vad som hade kunnat bli en oblodig, fredlig reformation har nu förvandlats till något helt annat.

Kommentera

