Slutet på en era och småkakor

Sista veckan i Lund är inte längre något i en obestämbar framtid utan här och nu. Det är sista veckan som ska genomlevas, och jag upptäckte igår att jag har en inlämningsuppgift för min internetkurs på måndag. Som tur är har jag den stora boken som jag behöver för att lösa uppgiften, som handlar om multinationella företag, deras uppförandekoder och påverkan på tillverkningsländer. Borde ju vara något som går att lösa relativt enkelt med tanke på ämnet för mitt c-reportage. Men boken med all teori måste läsas också. Något jag självklart skjuter på och istället skriver inlägg som det här.

Funderade igår på om jag skulle våga mig på att baka macarons med tanke på att jag köpte en massa mandelmjöl innan jul, men äggvitorna skulle vara rumstempererade, och med tanke på att gårdagen inte startade förrän runt klockan 14, och jag åt frukost efter löparrundan vid tretiden sprang timmarna iväg. Och att tina de äggvitor jag har sparade i kylen hanns helt enkelt inte med. Istället bakade jag Hallongrottor för första gången. Det var ganska lätt. Och så är det kul att baka klassiker för en gångs skull, lite variation mot allt franskt och amerikanskt. Nästa gång blir det kanske finska pinnar. Eller jitterbuggare. Receptet hittade jag på Icakurirens hemsida, valde ett med vaniljsåspulver, för det lät spännande. Tror jag ska investera i ”Sju sorters kakor” på bokrean. En bra ursäkt att ta mig in i Lunds centrum. Fast det får vänta tills imorgon då såklart.

Jag hade varit mer pepp på bokrean om den ekonomiska situationen hade varit lite mer ljus. Igår beställde jag kurslitteratur som jag missat att se att jag behövde, och så försvann drygt 500 kronor från kontot. Don’t you just love it. Frågan är om jag hade tjänat på att vänta ut bokrean, men kurslitteratur brukar väl inte reas ut, eller?

Kommentera

