Valnötter, valnötter och åter valnötter

Jag har bakat idag. Valnötsbröd. En av mina klassiker kan man säga, det funkar alltid. Det här receptet från paindemartin dubblerade jag. Och gott blev det. Igår och idag har jag haft två sådana där effektiva dagar i köket, än så länge mer igår än idag. Men snart ska jag göra tofu av sojamjölken jag gjorde igår, så det blir jag ungefär lika effektiv idag. Det här blev lite snurrigt.

Igår lade jag sojabönor i blöt som jag sedan gjorde sojamjölk på. Dessutom gjorde jag paneer och förberedde surdegen till dagens brödbak. Idag har jag bakat och ska göra tofu av sojamjölken jag gjorde igår.

Valnötsbrödet blev gott som sagt, kanske råkade jag ha i lite för mycket honung, men inte så att det stör, det gifte sig väldigt fint med sältan från osten när vi fikade. Men kanske, kanske stämde inte vikten på den flytande honungen exakt med den mängd som receptet föreskrev. Jag bakade ut degen både som bullar och som ett stort bröd, och jag måste säga att det nog blev det snyggaste valnötsbrödet jag bakat. Väldigt stiligt med snygga sprickor.

Ikväll hoppas jag på lite utgång, men risken är stor att det blir hemmakväll.

3 thoughts on “Valnötter, valnötter och åter valnötter

  1. Men herregud…Eget bröd, egen MJÖLK och smaker som gifter sig med varandra. Och jag som kanppat kan koka ägg. (Dagens sanning, glömde frukostäggen på spisen i morse så de blev sådär härligt spygröna i gulan.) Fan vad jag ligger i lä!

    • Ja. Clara. Du ligger i lä. Fast sanningen att säga är väl att jag är ganska tragisk, jag är ju sådär ”mellan jobb”, eller arbetslös, med tillgång till mammas och pappas skafferi. Och ett visst intresse. Jag gillar att göra lite svåra grejer, det är det enda sätt jag har att utmana hjärnan på serru, annars skulle mina dagar inte ha något innehåll. Allt bra på ön?

Kommentera

