Springer med saxar men barnen är bra

Lång paus från bloggandet. Utan någon egentlig anledning, men jag har blivit 25 minsann. Igår och idag betade jag igenom två filmer, Running with scissors(rws) och The kids are all right(tkaar).

Båda filmerna var riktigt bra, lämnade en sån där må bra känsla i magen, trots att det inte var de lyckligaste sluten. Kanske för att de kändes äkta. (fast rws är ganska freaked out i och för sig) Nåväl, rws handlar om Augustin som blir adopterad av sin mammas terapeut för att hon ska kunna få ro att kanalisera sin kreativitet och skriva de mästerverk som både hon och hennes terapeut anser finns inom henne. Konstigare familj än Dr. Finch(som han heter) får man leta efter.

Bra historia och bra skådespeleri. Bra drama helt enkelt. Något man tänker på efter att sluttexterna rullat färdigt. Den ska dessutom vara baserad på en bok som man, eller jag, blir sugen på att läsa. Trailer här:

Tkaar är en varm historia med komplikationer, det är så att man sitter och tänker ”nej, nej, gör inte det, förstör inte det fina!”. Utan att berätta för mycket handlar det om ett syskonpar som letar upp sin spermadonator till pappa för att se vem han är, något som till en början inte är speciellt populärt hos deras båda mammor. Men det hela utvecklas åt oväntade håll. Något som var riktigt bra med filmen var dessutom soundtracket. Rätt känsla skapades med hjälp av bland annat Vampire Weekend, Fever Ray och MGMT. Och när jag läser eftertexterna inbillar jag mig att många låtar valts pga deras titlar, de liksom skapar ett ytterliggare djup. Här är en trailer till den också:

Nu till lite trivia. Jag valde filmerna på måfå, hade kollat upp dem innan såklart, men mindes inte så mycket. Men de har en del gemensamt. Båda behandlar homosexualitet OCH i båda filmerna spelar Annette Bening en stor roll.(ser nu för övrigt att running with scissors översatts till”det är nåt som inte stämmer” på svenska, låter som en knaskomedi, hur tänkte de?)

Nåväl, det är säkert mitt undermedvetna som spelar mig ett spratt, det visste säkert att jag både skulle gilla filmerna och att de hade flera beröringspunkter.

3 thoughts on “Springer med saxar men barnen är bra

  1. JJ släpper singel 15 april. Finally! Tydligen kommer det en video också. Bäst för honom att han är foxy, så länge som vi har väntat!

    • He better! 15:e april alltså, märkligt, ett datum jag förknippar med beslutsångest. Är det en tanke bakom att det är på sista ansökningsdagen för högskolan eller inte? Ska man ha något att glädja sig över om man inte kan bestämma sig? Överanalyserar jag?

Kommentera

