Att följa upp

Jag verkar ha lite problem med att följa upp mina inlägg nuförtiden. Det går liksom lite segt. Men. I torsdags var jag inne i stan och jobbade i två timmar. Efteråt passade jag på att köpa en bok jag gått och sneglat på ett tag, ”Bagarens bästa”, skriven av två australiensiska bagare. Med både matbröd, mat och söta saker. Ojoj. Mycket saliverande. Och inspirerande. De bakar med två fördegar varje gång de bakar, och större mängd surdeg än vad jag brukar använda. Dessutom tycker de att man ska mata sin surdeg varje dag. Något som jag tycker verkar onödigt. När jag matar min surdeg ställer jag in den kylen efter att den växt till sig, och då stannar processen av. Det är bara att mata den igen så piggnar den till och det brukar räcka med en gång i veckan. Jag antar att det är nödvändigt att mata den varje dag om man bakar med den varje dag, men det gör ju inte jag. Kanske tänker de inte på att hemmabagare inte bakar varje dag, eller så är det något speciellt bagarknep.  Men jag tror det kan vara värt att prova deras sätt att göra själva degen, se hur det funkar, om det blir någon skillnad.

Dessutom är ju de söta bakverken att dö för. Creme brulé pajer, passionsfrukts marängpaj, med mera med mera. Dem ska jag också undersöka, i sinom tid.

Kommentera

