Dante – Next to you

Kanske har du också hört låten ”Next to you” på radion, förslagsvis p3, där upptäckte jag den. Kanske tänkte du också, ”Shit va bra” och ”Oj vad det luktar åttiotal”. Då kan jag säga att du har både rätt och fel. Ja, låter är bra och den har en historia, men jag kan inte hitta någon information om just åttiotalet. Sanningen att säga har jag lite svårt att hitta den på nätet, i original.

För det är inte Dante Kinnunen från The Concretes som är först med låten. Den spelades in av soulsångaren Clarence Carter (soulsångare som bland annat gjort ”I’m easy” som jag tror vi kanske känner igen om inte annat så från någon reklamfilm) någon gång. Tyvärr har ju då min research inte varit tillräckligt uttömmande för att visa när låten skrevs eller spelades in, men Dantes låt är alltså en cover.

‘Nuff said. Det är en bra låt, och om det skulle vara så att du ännu inte hört den lägger jag här upp ett litet videoklipp med Dantes version. Åttiotalskänslan kommer nog, som kloka Lisa sa när jag spelade upp den, från de elektroniska trummorna och hur rytmen går. Plus att det är en elektronisk låt. Varsågoda.

Kommentera

