Lallaren låtsas trycka på några knappar så spelas det frän musik

Ja. Här hade jag tänkt att jag skulle skriva lite om när vi igår var på P3livesession med Det vackra livet och I’m from Barcelona, men när jag letade efter något gratisprogram för att rensa upp ljudet i det lilla filmklippet jag tog med mobilkameran råkade jag hamna på flashback. Det heter inte längre ”Alla vägar leder till Rom” om ni förstår vad jag menar. Nu var det ju inte bara flashback i sig som fångade mitt intresse, utan en tråd som någon startade igår. Va fan i helvete gör en DJ?”. Det var roligt att läsa. Och det tog en bra tid att läsa allt dessutom. Det vackra livet får vänta tills nästa inlägg.

Om man nu går in och läser i tråden så förstår man snart att den som skapat tråden och även vissa som uttrycker sympatier med denne inte riktigt har fattat grejen. De går till ställen som bara spelar den senaste listmusiken, lättsmält och lättspelat. Och jag kan mycket väl tänka mig att djs där kanske inte gör så mycket mer än ser till att en låt går över i en annan utan att det blir pauser. Lite som den djen man hyrde in till mellanstadiediscot. Varför är det så kan man fråga sig? Varför ska det vara såna kassa djs där? På ställen med sådana djs skulle man kanske lika gärna kunna ha en spotifylista som rullade. Där är det kanske bara credden att ha en dj som arrangören vill åt.

Jag ska inte säga att jag varje gång jag går ut tänker på vilken dj som ska spela. Det beror på sammanhanget, ibland vill man mest umgås, och då är inte djn det viktigaste. Men flera gånger väljer jag klubb utifrån musiken eller djn. Det var det som gjorde att jag köpte biljett på en hundring för att gå på Hacienda i Lund, eller en ännu dyrare biljett till 2manydjs,för då visste jag vad jag hade att vänta mig. Sömlös musik och musik på ett nytt sätt, reinvented. Något som skulle få mig att dansa som en galning och få mig att bli lika galet glad, bättre än någon drog.

Det är troligtvis så att man för att uppskatta en dj också måste uppskatta dennes musik till i alla fall viss del. Även om man inte gillar en viss sorts musik kan man ändå förstå att djn är duktig på sitt hantverk och därigenom förstå att vara dj inte per automatik betyder att man

står där i sina dyra jävla rutmönstrade skjortor med ett par overzised fuckin hörlurar på skallen och skakar sina axlar i takt till musiken. Ena hörluren täcker örat, andra hörluren hänger lite häftigt i luften, så att idioten kan höra när alla tjejer står och kråmar sig: – Åååhh kolla DJ’n!

Lallaren låtsas trycka på några knappar så spelas det frän musik.

Sanningen är ju att musiken autoplayas, DJ behöver bara trycka play och sen sköter sig resten själv. Ollonet sitter väl hemma och mixar ihop musiken och laddar upp klipp på sig själv på youtube där han posar i nån jävla keps.

Här har vi prov på lite skills.

Kommentera

