Sportigt värre

Jag har förresten bakat bröd i dag. Surdegsbröd. Kände hur det började klia i fingrarna på mig, buffébröden var inte tillräckligt. Så jag gick tillbaka till Martin Johanssons (paindemartin)”Surdegsbröd” och provade ett bröd därur som jag aldrig bakat förr.

Ibland önskar jag verkligen att man kunde förmedla information med fler sinnen. Det finns ju ljud och bild, men när kommer smak och lukt att kunna skickas elektroniskt? Det hade varit något. Dagens brödbak doftade gudomligt nämligen. Eftersom det blev färdigt runt klockan nio på kvällen har jag inte smakat än. Så går det när man är ledig och går upp efter tolv. Det tar sin tid, surdegsbak. Lite bilder:

Sportbröd

3 bröd eller flera småbröd

Dag 1, kväll
100 g (1 dl) surdegsgrund
300 g (3 dl) ljummet vatten
180 g (3 dl) rågmjöl

Blanda surdegsgrund, vatten och rågmjöl i en rymlig bunke. Täck med plastfolie och låt stå på ett varmt ställe över natten, gärna 22-24 grader.

Dag 2, morgon
Surdegen från gårdagen
550 g (5 ½ dl) vatten
300g (5dl ) vetemjöl special
300 g (5 dl) rågsikt
300 g (8 dl) rågflingor
75 g (1 dl) hela linfrön
50 g (2 msk) honung
20 g (1 msk) salt
2 tsk anis
2 tsk fänkålsfrön

Blanda alla ingredienser och kör i degblandare 8 minuter på låg hastighet. Täck bunken med plast och låt degen jäsa tills den uppnått dubbel storlek, vilket kan ta 3-5 timmar.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i tre bitar. (Jag delade den i två=två stora runda bröd) Forma till runda bollar som du lägger på ett bakplåtspapper.(Jag lade mina i jäskorgar istället) Låt jäsa tills bröden rest sig ordentligt och degen inte omedelbart fjädrar tillbaka om man trycker på den lätt med fingret. Det kan ta 1½-2 timmar. Sätt ugnen på 250 grader i god tid. Placera en plåt eller en baksten i mitten av ugnen och en oöm plåt på nedersta hyllan.

Gör några snitt i bröden och sätt in dem i ugnen. Lägg in några isbitar på den nedre plåten. Sänk temperaturen till 200 grader efter 10 minuter och låt bröden stå ytterligare 30-35 minuter(innertemperatur 98 grader). Ta ut bröden och låt dem svalna på ett galler.

Kommentera

