Studenttårta

Ibland är det värt allt slit. Jag vet inte hur många timmar jag lade ner på att lägga upp fållen på min systers balklänning, baka buffébröden och baka buffétårtorna. Det kändes lite otacksamt ibland, att man lade ner en massa arbete utan att få cred för det. Som med blogg. (Fast här är jag ju inte så aktiv alltid, så det räknas väl inte riktigt egentligen)

Men i går på studentskivan/festen/mottagningen (eller vad det nu heter) serverade vi det jag hade lagat. Succé. Mamma hade letat reda på recepten, men jag bakade dem och lade ner alla de där timmarna. Det var väl ett samarbete, men slitgörat gjorde jag. Eller, det är väl inte helt lätt att komma på vad som ska serveras. Anyhow. Den största succén var nog tårtan; Maräng- och citrontårta, som den kallades. Jag följde nästan receptet mamma hittat till punkt och pricka, men lade in lite ändringar. Tyvärr vet jag inte var hon hittade receptet, kan såklart söka efter det, men just idag orkar jag inte.Den är dessutom glutenfri! Plus i kanten. Har ingen bättre bild. Personerna på bilden råkar alla just se ut lite hur som helst. Inte så smickrande alltså, och inte så kul att hitta på nätet kanske. Så jag anonymiserade dem lite grann…

Så här bakade jag:

Maräng- och citrontårta
en tårta, 8 bitar

Marängbotten:
3 äggvitor
1 ¾ deciliter socker
1 deciliter finhackad sötmandel

Citronkrämmousse:
3 äggulor
4 matskedar socker
½ deciliter nypressad citonsaft
skal/zest från den pressade citronen(enklare att få gjort innan man pressar)
½ deciliter vatten
3 deciliter vispgrädde
2 teskedar vaniljsocker

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitorna till ett fast skum och tillsätt sockret efter hand. Vispa tills smeten är riktigt styv och blank. Vänd ner  mandel.

Bre ut smeten på ett bakplåtspapper. Botten ska bli 23-24 centmeter i diameter. Grädda långt ner i ugnen i cirka 50 minuter.

Lossa marängbotten försiktigt när den svalnat något och för över på ett ark aluminiumfolie. Vik en remsa aluminiumfolie och fäst runt botten, så du får en kant kring bottnen. Det här var svårt. Skit i att lossa botten, klipp av bakplåtpappret runt bottnen istället, annars finns en risk att hälten av bottnen stannar på bakplåtpappret.

Krämen/moussen; Lägg äggulor, socjker, citronsaft, citronskal/zest och vatten i en kastrull som inte bör vara i aluminium. Sjud krämen i vattenbad under vispning utefter hela botten. Krämen ska inte koka! När den tjocknat tas den ur vattenbadet och kyls i kallt vatten med is i. Knepigaste momentet, man kan stå och vispa över vattenbadet i en evighet, utan att märka att den blir tjockare. Om så är fallet, att den har tjocknat men inte blir tjock som ”kräm” kan man räkna den som färdig, den blir ändå tjockare när den svalnat. Syran i citronkrämen kan göra att den vispade grädden skär sig, därför är det viktigt att krämen är riktigt kall när man rör ihop kräm och grädde.

Vispa grädden med vaniljsockret. Vänd ner den riktigt kalla citronkrämen och bred ut över marängbottnen. Sätt in tårtan i frysen. Efter cirka fyra timmar är den så pass frusen att du kan emballera den.

Inför servering; för över tårtan på ett fat och låt tina 15 minuter i förväg. Dekorera gärna med mörk choklad, fina bär och/eller mandelspån. Vi använde såklart färska jordgubbar.:)

2 thoughts on “Studenttårta

Kommentera

