Andra långdagen

I lördags var det Andra långdagen. Det var spännande ska jag säga, kanske inte så mycket för det som hände på själva gatan, utan vad som hände efter att vi rest oss upp från asfalten och bestämt oss för att nu stod vi inte ut längre(jag hade ont i rumpan i två dagar efteråt). Kanske ska delge grunderna för hur det hela utvecklade sig.

  • Jag hade ingen egen dricka med mig.
  • Många skulle gå och se Håkan på Slottsskogsvallen.

Summasummarum: Jag var beroende av andra människors välvilja. Dels blev jag bjuden på vin, dels fick jag hänga med människor som jag inte riktigt, eller inte alls kände sedan innan. Lite festivalkänsla över det hela. Det började med Claras vän Alexandra och hennes kompisgäng. Helt plötsligt(eller kanske inte riktigt) var det bara vi kvar där ute på asfalten(ja och en massa annat folk jag inte kände alls), och det var alltså dags att bege sig, in till Kingshead.

Så  satt vi alltså därinne och drack öl och snackade om det mesta, den enda som jag kände lite sedan innan var alltså Alexandra. Men det var väldigt trevligt. Efter att vi druckit två öl var det dags för den där efterfesten som det snackats så mycket om. Nu nåddes vi dock av ett rykte som sa att polisen varit på Röda Sten, och att efterfesten där var inställd. Jag vet faktiskt fortfarande inte om det var ett sant eller falskt rykte, men det ledde i alla fall till att vi funderade på andra alternativ.

Här börjar det spåra ur en aning. Först tappar jag bort hela gänget utom Alexandra, och sedan bestämmer hon sig för att åka hem. Kvar står jag, eller går, upp och ner för andra långgatan medan jag funderar på om det är någon idé att försöka hitta någon jag känner, eller om jag inte bara ska åka hem. Mellan det att jag tappade bort Alexandras kompisar och att jag tappade bort Alexandra träffade vi dock några andra kompisar till Alexandra(ja, det var rätt rörigt, och ännu rörigare blir det här känner jag), och under tiden som jag går upp för andra lång igen stöter jag på dem igen. De tycker att jag absolut inte ska åka hem än utan istället dricka folköl med dem och hänga med dem till aningen Slottsskogen eller Konstepidemin där det tydligen också ska vara efterfester. Gripen av festivalstämning som jag är, är jag inte svårövertalad.

Så vi går till Konstepidemin hittar ingen dricka att köpa, går tillbaka till Järntorget och Pustervik, går in där, dricker en öl, går ut, åker hem. Men vi hade kul under tiden. Och så såg jag någon som såg väldigt mycket ut som den där sångaren som har gjort en cover av den där The Knife-låten… Lite som Way Out West 2008. Ja, det var festivalstämning helt enkelt.

Innan vi gick in på Kingshead tog jag några bilder, sedan blev ljuset för dåligt, och jag hade inte blixten med mig. Såhär kunde folk se ut, en dag i juni, 2011.

Kommentera

