Jag blir inte klok

…på Fleet Foxes nya album. Jag har lyssnat, jag har sjungit med i sångerna, men det har inte riktigt känts. Eller har det det? Förväntar jag mig ett fyrverkeri av känslor? Kanske. Kanske vill jag att det ska gripa tag i mig på riktigt, suga tag i magen och skaka om mig. Jag vill känna det där, det där som känns lite som förälskelse. Dit har jag inte kommit än. Jag har väntat med att skriva om Fleet Foxes nya här just för att jag ville ge dem mera tid.

Kanske kommer det där suget i magen komma när jag ser dem på Way Out West i sommar, kanske behövs det en liveupplevelse för att göra låtarna rättvisa. Fram tills dess konstaterar jag att det är en bra skiva, en jämn skiva och en skiva med några guldkorn. Ett av dem är den här låten, ‘Helpessness Blues’, låten som delar namn med hela albumet. Jag tycker låten på något sätt fångar mig just nu. Vart jag är, vart jag är på väg och vad jag tror. Kanske en generationslåt, precis som det finns generationsromaner… Vi ser oss alla som unika i det individbaserade samhälle vi lever i och i vår stävan efter att vara unika blir vi lika. Därför kommer också jag, precis som Fleet Foxes, så småningom sitta på landet, med en liten gård, arbeta på fälten och ha ett litet gårdscafé med bröd från den egna stenugnen. Det är jag inte unik om att tänka på.

Fin video förresten, men jag tror inte den är ‘officiell’, vilken roll det nu spelar.

One thought on “Jag blir inte klok

  1. Sim Sala Bim är nog min favoritlåt på det albumet. Men jag kan hålla med dig, låtarna är inte så självklara och går inte riktigt in. Fast bra är det ändå.

Kommentera

