Vad jag gör

bland annat:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har alltså bakat bröd, kokat sylt och stekt plättar. Syltreceptet tog jag från ”Rosendals Trädgårdscafé” av Monika Ahlberg.

Här är receptet om ni råkar ha ett överflöd av plommon precis som vi:

Plommonsylt med valnötter och vanilj
(ca 1 3/4 liter)

1 2/3 kg plommon
4 dl vatten
1 stor vaniljstång
1 1/2 kg strösocker
100g grovhackade valnötter

  1. Halvera och kärna ur plommonen. Lägg dem i en gryta tillsammans med vattnet.
  2. Snitta vaniljstången och ta ut de små fröna. Lägg ner vaniljstången och fröna i plommongrytan och låt allt koka upp. Koka sedan frukten på svag värme tills den blivit mjuk.
  3. Rör ner lite socker i taget. Koka upp fruktmassan och låt den koka ordenligt tills den tjocknar(ca 20 minuter). Rör om då och då så att den inte bränns.
  4. Skumma sylten väl och rör ner de grovhackade valnötterna. Ös upp sylten på väl rengjorda heta burkar och förslut genast. Förvara sylten svalt.

Riktigt gott blev det också! Underskatta inte plommonen säger jag bara. Jag funderar också på att skaffa Rosendals Trädgårdscafé till mig själv. Det exemplar jag bläddrar i nu hör ju till mammas och pappas hushåll, men det finns så mycket gott i boken och sådana vackra lockande bilder. Boken har kommit ut i ”pocket”upplaga nu, så det går att få tag på den.

Annars har jag varit på Way Out West och bröllop sedan sist. Det bäddar för mastodontinlägg som jag inte riktigt ids ta itu med just nu. Men det var fint.

Kommentera

