Justice omfamnar rocken med Audio Video Disco

Det är alltid lite bitterljuvt när ett band eller en artist man gillar släpper nytt efter ett tokhyllat album. Nu är det så dags för Justice att följa upp 2007 års världssensation ”Cross” med nytt material. Det här var alltså skivan som drog ner mig i det elektroniska träsket och där simmar jag fortfarande runt, utan hopp om räddning. Nu lät det där kanske inte så positivt, men det är det. Utan ”Cross” och Justice hade jag antagligen varit en annan person än den jag är i dag. Med ett musikintresse javisst, men det hade varit annorlunda. Eller så hade det inte spelat någon roll. Jag hade kanske tagit till mig den elektroniska musiken så småningom ändå, men jag vill gärna ge Justice äran.

Tidigare i våras kom i alla fall ett första smakprov på det som komma skall, ”Civilization”. Som jag fortfarande är tveksam till. Vad är det jag vill ha av Justice? Samma fråga som jag ofta ställer mig när en favorit släpper nytt. Ska det vara som förr med några små förändringar, eller ska de göra något helt nytt? Många gånger blir jag besviken. För min egen del kanske jag föredrar att det blir subtila förändringar, men det är inte jag som gör musiken. Artister måste vara fria att skapa det som känns viktigt för dem. Det är ofta bättre än om de harvar på i samma spår. Och den som väntar på något gott… Kanske kommer det andra albumet inte vara lika bra som det första, som skapades utan enorm hype, men det betyder att förväntningarna minskar till album nummer tre. Allt enligt hypeade-albumlogiken. Samtidigt finns det artister som lyckas med det där svåra andra albumet. Jag hoppas på att Justice är en av dem. Den nya singeln ”Audio Video Disco” är lovande. Den 24e oktober kommer det nya albumet med samma titel. Det är mer rock, rätt mjukt, inget Waters of Nazareth direkt, men den släpptes aldrig som singel heller. Justice ser redan ut som rockstjärnor och nu har de tagit den delen på allvar. Förhoppnings har de fler låtar med lite smutsigare sound även på den nya skivan. Ta i trä.

Kommentera

