Mats Kamp och annat från bokmässan

Jag var på bokmässan i fredags och lyckades komma hem med två ”serie”böcker, en prenumeration på Galago(+tre extra nummer) och en ”Laga Lätt” till rabatterat pris. Inte en enda skönlitterär bok. Jag tror jag blivit mer kräsen än vanligt, jag har inte så mycket pengar att röra mig med, jag vill läsa engelska författare på engelska och jag har återvänt till biblioteket. Dessutom var det ingen skönlitterär bok som intresserade mig tillräckligt. Inte en enda faktiskt. Men jag fingrade på några kokböcker, bakböcker och gör-ätbara-presenter-böcker. Som ”Gott att ge bort – ätbara presenter” av Linnea Seidel.

Men när jag varit borta vid Galagos monter och fått en liten kråka från både Liv Strömquist och Mats Jonsson så fanns det inte så mycket pengar över från mina 500 kronor i bokmässebudget(inklusive en fika). Om Åhléns har den kan jag få 20% rabatt, så jag ska ta mig en titt på deras  bokavdelning så snart som möjligt.

Men. Nog om en massa utfyllnad. Jag köpte alltså ”Mats kamp”, Mats Jonssons senaste (självniografiska)serieroman, som tar vid där (my all time favourite) ”Hey Princess” slutar. Ungdomsåren är över, nu är det vuxen- och parlivet som gäller. Och så småningom med-barn-livet. När ”Hey Princess” slutar är Mats strax under 30, så det finns kanske fler beröringspunkter med mitt nuvarande liv, men det gör inte så mycket att Mats tjänar in en massa vuxenpoäng, för det är så bra. Det är roligt(jag gapskrattade för mig själv flera gånger), ärligt(det känns i alla fall så, även de fula, skämmiga tankarna får plats) och sorgligt. För livet innehåller allt det där. Det är lycka, vardag och olycka.

Om du kära läsare(hoppas väl att åtminstone en läser det här, men får ju skylla mig själv med tanke på min dåliga uppdatering) aldrig har läst något av Mats Jonsson är det dags att göra det nu. Ge honom en chans, du kommer inte ångra det.

För övrigt fanns det tydligen planer på att göra film av ”Hey Princess”, som skrotades när finanskrisen slog till. Jag hoppas att de plockar upp den där tråden igen, för det vore roligt att återuppleva nittiotalet genom Mats Jonssons indiepopfärgade glasögon. (under 2000-talet verkar han dessutom ha lyssnat på Arcade Fire och The Strokes, det gillar vi)

2 thoughts on “Mats Kamp och annat från bokmässan

  1. Åh Hey Princess. älskade den när jag var typ 17 år och älskade den, Borde verkligen läsa om den. Och helt klart blir jag sugen på Mats Kamp, tack för tipset.
    Fin musiksmak minsann!

    • Jo men det var väl väntat, med alla hans populärkulturella referenser i ”Hey Princess”… Slit mitt tips med hälsan, köp boken eller be mig snällt så kanske du får låna den. Om du inte vill ha ett eget ex att krama om. Förresten finns ”Hey Princess” till iphone, men gratis är det inte, så jag håller mig till min pappersvariant.

Kommentera

