Lite danskt

Det är lite märkligt det där, att vi är så enkelspåriga när det kommer till musik. Jag pratar inte om genrer, utan det faktum att vi(ok, jag kanske bara pratar för mig själv…?) nästan enbart lyssnar på musik från Sverige, USA eller Storbritannien. Förra sommaren lyckades Rasmus Seebachs Natteravn slå, men det var ett av de få undantagen som bekräftar regeln.Hur kommer det sig egentligen?Vad är det som gör att vi inte ens ser vår omedelbara närhet, det vill säga resten av Skandinavien? Kanske vill vi bara lyssna på svenskt för att vi känner oss duktiga som nation, vi har ju det svenska ”musikundret” att falla tillbaka på, med internationella framgångar. Kanske beror det också på att vi är störst och gärna fortsätter vara de. Vi är storebror i syskonskaran och behöver minsann inte lyssna på småsyskonen Norge, Danmark, Finland eller Island. Eller handlar det om att våra kära grannar är dåliga på att marknadsföra sina artister i Sverige. Kanske bryr de sig inte om Sverige, utan går direkt till de stora engelskspråkiga marknaderna efter framgång i hemlandet.

För min egen del är nog chansen större att jag lyssnar på något från exempelvis Mali, än något från grannländerna. Men med hjälp av Radio AFs spellista som jag prenumererar på i Spotify, har jag den här månaden lyckats nosa upp något danskt. Jajjemän. Det är en dansk tjej som heter Nanna Øland Fabricius, men går under artistnamnet Oh Land,som gör en ganska röstbaserad elektronisk pop som jag tycker svänger.

Här har jag valt ut en låt, ”Human”, från hennes senaste självbetitlade skiva. Den är inte släppt som singel, så det blir en sån där härlig video som består av en bildruta. Mycket nöje!

För övrigt så bakade jag bröd i dag och det blev alldeles misslyckat. Helt döbakt. Måste bero på att jag hade slarvat med matningen av surdegen så länge att den börjat uppvisa misstänkt mögel. Så den slängde jag och plockade fram en som jag frös in förra sommaren. Efter två matningar trodde jag vi var ok, men så var det alltså inte. Lite segt att lägga ner fem timmar och en massa kärlek och få nästan ingenting för besväret. Men det ska väl inte alltid vara lätt.

Kommentera

