Bok blir film. Eller?

Edgar Allan Poe is one of the best known autho...

Image via Wikipedia

Kom över en trailer när jag var inne på imdb för att kolla upp en annan film. Bara det faktum att filmen heter ”The Raven” fick mig att haja till och klicka  på länken. Och det är mycket väl den korp jag trodde det var. Edgar Allan Poes. Det är dock inte någon direkt filmatisering av dikten, utan istället verkar det som om de spunnit vidare och skapat en ”historisk” film om en seriemördare som använder Poes noveller som inspiration. Det kan ju bli intressant. John Cusack spelar Edgar Allan Poe(som såklart kallas in för att hjälpa till med utredningen) och filmen regisseras av ”V för Vendetta”-regissören James McTeigue.

Jag hoppas att resultatet är bra och att de inte bara sjabblar bort en intressant idé. Det blir också spännande att se hur mycket hänsyn de tagit till verkligheten, som det faktum att han gifte sig med sin trettonåriga kusin som sedan dog i tuberkulos och hans egen förtidiga död.(Kan tänka mig att det hela utmynnar i det sistnämnda)

4 thoughts on “Bok blir film. Eller?

  1. Jag är lite kluven. Verkar snygg och spännande, fast jag hade hellre sett en riktig bio-pic om Poe än en hittepå historia där Poe blir en karaktär och inte en riktig person.

    • Ja, det är klart, just för att hans eget liv förtjänar en film liksom, fyllt av skandaler och mysterier. De kanske inte vågade, utan kände att de var tvungna att skruva till det. Men som sagt, jag undrar egentligen vem den kvinnliga huvudrollen ska föreställa, verkar inte funnits med i Poes verkliga liv överhuvudtaget och det hade ju varit härligt med en sån förankring i verkligheten. Fast den kanske är bra ändå.

Kommentera

