Irene: What do you do? Driver: I drive.

Ja. Nu har det skett. Jag har sett ”Drive”, filmen vars inledningsscen och soundtrack gav mig ett pirr i magen som varade länge. Här hade jag gått och suktat i en månad ungefär och funderade på hur jag skulle kunna tjata med mig någon på Sverigepremiären när ödet sträckte ut sin hand och bjöd mig på en förhandsvisning. Jag säger då det.

Så den här recensionen skulle jag ha kunnat skriva sent i torsdags eller eller i går, men då var jag alldeles för trött, eller upptagen med att se ”Princess Mononoke” på bio, så det blev inget med det. Dessutom var den här filmen en karamell jag behövde suga på ett tag för att kunna känna efter vad jag egentligen tycker.

Det brukar vara ett gott tecken. Och det var en bra film, det var känsla, det var snyggt foto, det var bra musik, det var obehagligt och kryddat med snygga citat. Det bästa var hur allt bildade en helhet, hur de olika elementen gick in i varandra sömlöst.

Det som jag saknar i filmen är kanske en fördjupning, allra mest gällande Driver. Varför är han som han är? Vad kommer han ifrån?

Samtidigt vill jag inte få allt serverat på ett silverfat, jag gillar när det krävs lite tankeverksamhet och man måste fokusera på filmen för att förstå den(kräver ju självklart att filmen griper tag i en, annars har de ju misslyckats). Kanske hade den där fördjupningen gjort att filmen tappade tempo utan att tillföra något väsentligt. Nu får vi bara gissa oss till Drivers bakgrund, låta vår egen fantasi bestämma hur tuff eller lugn den har varit.

Nåväl. Gå och se den och glöm inte soundtracket. Här kan du hitta några av låtarna som jag la upp senast jag skrev om Drive, tyvärr finns soundtracket inte på Spotify, men vem vet, det kanske kommer dit så småningom också.

One thought on “Irene: What do you do? Driver: I drive.

  1. Ping: Kavinsky på g med mer « Musiksinne

Kommentera

