Ny kategori goddamnit!

Jamenvisst. Jag har gått runt ett tag och grunnat på ett återkommande tema som jag skulle kunna ha i bloggen och kom för några veckor sedan(jag är inte den snabbaste hästen i stallet) på det ulitmata: en nostalgikategori, som jag väljer att kalla ”Back To The Future”. Då kan jag både få med musik från 80-talet, kläder från 80-talet och allt annat som har med 80-talet att göra. Eller något annat årtionde för den delen.

The Veils at the Birmingham Barfly - 16.10.2007

Ed Harcourt via Wikipedia

Jag tänkte faktiskt börja med något från tidigt 00-tal. Den där tiden då jag gick på gymnasiet bland annat. En av mina favoritartister då var Ed Harcourt. Jag vet inte riktigt hur jag upptäckte honom, på den tiden var jag inte speciellt uppkopplad och fick tag i all min musik genom att köpa den på cd. Men vi fann varann(kan vara så att jag gillade omslaget och köpte skivan för det) och tycke uppstod.

Skivan om jag lyssnade på om och om igen var ”Here Be Monsters”(2001). Nu kanske något mattesnille som vet hur gammal jag är reagerar: ”vänta lite nu, 2001 gick väl du på högstadiet?” Och det stämmer. Jag tror att jag köpte skivan några år efter att den kommit ut, på rea eller nåt.

Hela skivan är i alla fall riktigt bra fortfarande, men det var ett spår som plötsligt poppade upp i huvudet på mig och låg där och skavde innan jag kom på vilken låt och vilken artist det var. Jag ger er, den jazziga, suggestiva och dystra: Beneath The Heart Of Darkness

Kommentera

