knäcke och kakor

Bakelibak

Jag har bakat lite. Cajsa Wargs kryddstarka pepparkakor tyckte jag lät intressant när jag hittade ett paket på Gunnebos julmarknad(<-som jag ska skriva om snart…) Jag letade på nätet och hittade ett recept här. Om det verkligen är Cajsa Wargs originalrecept är diskuterbart, men det var mycket kryddor i, bland annat svartpeppar, så jag körde på. Dessutom hittade jag ett recept på Blåbärsknäcke med hasselnötter. Som den surdegsvurmare jag är kunde jag dock inte låta bli att modifiera receptet och lägga till lite surdeg. Funkade utmärkt, men se till att degen är fast, har ingen exakt koll på hur mycket mjöl jag arbetade in i degen. Både kakor och knäcke blev väldigt goda, så våga prova, här kommer recepten:

Cajsa Wargs kryddstarka pepparkakor

  • 125 g smör
  • 3/4 dl vatten0
  • 250 g farinsocker
  • 75 g hel mandel
  • 1 tsk kardemumma
  • 1 tsk muskot
  • 1 tsk kanel
  • 1 krm kryddnejlika
  • 1 msk pomeransskal
  • 1 tsk ingefära
  • 1 tsk kryddpeppar
  • 2 tsk kummin
  • 2 tsk svartpeppar
  • 300 g vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat

Gör så här:

  1. Koka upp vatten, farinsocker och smör långsamt. Blanda samman med alla övriga ingredienser och rör ihop till en slät smet.
  2. Låt vila över natten på en sval plats(i kylen eller utan för dörren funkar bra nu när det är rätt kallt).
  3. Observera att mandeln ska vara hel(står det i originalreceptet, men jag hackade den lite lätt, för att underlätta punkt .
  4. Rulla ut till rullar, ca 5 cm i diameter.
  5. Skär rullarna i tunna skivor, ca 2 mm.
  6. Grädda i 150 grader 12-18 minuter, beroende på ugn.

Surdegsblåbärsknäcke med hasselnötter

Kväll:

  • 100 g (1 dl) rågsurdeg
  • 300 g (3dl) ljummet vatten
  • 180 g (3 dl) rågmjöl

Rör i hop och låt stå i rumsvärme över natten.

Morgon:

  • 1 dl mjölk
  • ca 2 dl rågmjöl
  • ca 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 1 dl torkade blåbär(ca 70 g)
  • 1 dl grovhackade hasselnötter
  • 1 tsk honung
  1. Blanda surdegen från igår med mjölk, mjöl och salt. Till sätt eventuellt en nypa jäst(5 g). Mjölmåtten är ungefärliga eftersom jag improviserade. Degen ska bli fast, mycket fastare än deg för mjuka bröd.
  2. Tillsätt salt, mjöl, blåbär och nötter. Arbeta ihop till en smidig deg.
  3. Strö vetekli (hade inget hemma, så jag blandade havrekli och rågmjöl, lite väl mycket kli med bara kli) på bakbordet. Dela degen i 16 bitar och rulla dem till runda bollar.(OBS! Om degen delas i 16 bitar blir det stora knäckebröd, dela istället i 32 bitar så blir det mindre behändigare knäckebröd)
  4. Kavla ut varje boll så tunt som möjligt. Nagga bröden med en brödnagg eller en kruskavel. Grädda i omgångar, jag fick plats med fyra knäcke på varje plåt)
  5. Grädda mitt i ugnen ca 6 minuter, tills de börjar mörkna i kanterna. (det går att ha två plåtar inne samtidigt, den undre får flytta upp för att få färg när nästa plåt kommer in. Håll koll på bröden, de bränns lätt!)
  6. Sänk värmen till 50 grader och varmluft. Lägg ihop alla bröd på två plåtar. Efterbaka med luckan på glänt i ca 1 timme. Låt kallna på galler.

One thought on “Bakelibak

Kommentera

