semla

Får det vara en semla?

Jag har ingen koll på påsken, men så mycket kan jag säga som att semlorna kom tidigt i år också. Det är ju inte annat än att man går och blir lite sugen. Två gånger har jag varit ute på stan och blivit sugen, med resultatet att jag köpt en minisemla. Tyvärr smakar de aldrig riktigt sådär som jag vill att de ska smaka, antingen är det för lite kardemumma, eller så är bullen för salt, eller torr, eller inte söt nog. Eller så är mandelmassan alldeles för bitter. Hu! Hemska tanke. Bästa medicinen mot inte så perfekta konditorisemlor är att baka sina egna semlor. Det har jag gjort såklart.

Receptet på bulldegen har jag tagit från Annas kokbok, halverat och lagt till extra kardemumma och ett ägg. Såhär blir det:

Semlebullar
50-75 g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1/4 tsk salt
½-1 dl socker
400-425 g vetemjöl (7-8 dl ca)
nystött kardemumma efter smak, jag tog nog en matsked…
(1 ägg)

Smält smöret. Blanda i mjölken och ljumna det hela hela till 37°. Smula sönder jästen i en bunke, tillsätt lite av degspadet och rör ut jästen. Häll i resten av degspadet, socker, salt, kardemumma, ägget och mjölet. Blanda ihop det degen tills den är smidig, enklast med maskin. När degen känns smidig och släpper från bunken kanter är den färdigknådad. (Du kan behöva tillsätta mer mjöl, men var försiktig, degen ska vara kladdig)
Jäs degen i 30-40 minuter.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord eller diskbänk och dela 24 bitar. Eller färre om du vill göra stora semlor. Tänk på att degen expanderar under jäsning och gräddning.
Jäs i 15 minuter.
Grädda bullarna i 200° i ca 7 minuter. Håll koll på dem så att de inte bränns!

Då är bullarna klara. Under tiden de svalnar kan du vispa grädden rätt hårt, men inte så den blir klumpig. Jag brukar göra min egen mandelmassa med finhackad mandel, grädde och socker(och lite urgröpt bulldeg) men man kan självklart göra det man tycker bäst om själv. Skär av ett lock på semlebullarna, lägg på mandelmassa och grädde. Lägg på locket igen och sikta över lite florsocker(en liten tésil funkar utmärkt). Färdigt.

Kommentera

