vinylmania-movie.JPG

Vinylmania – recension

I går var det dags för ”Vinylmania” på filmfestivalen. Here’s my verdict:

3

Vinylmania är Paolo Campanas försök att göra sin fascination för vinylskivor begriplig. Det börjar med frågan var ljuden och musiken som omger oss kommer ifrån och spinner raskt vidare till riktigt galna vinylsamlare och andra vinylnördars fascination för vinylskivans överlägsna ljudkvalitet och mångsidighet. Paolo Campana reser över jorden för att finna svar, men det är här filmen börjar bli lite otydlig. Vad är det egentligen Paolo Campana vill ha svar på och hur ska vi nå svaret?

Det är det här filmen faller på. Den röda tråden är vagt formulerad redan i början, varifrån kommer musiken/ljudet, är en fråga som inte bara kan besvaras ”genom spår i en plastskiva”. Det hade varit att bagatellisera musiken och skaparna bakom den totalt. Men kanske missförstår jag Paolo Campana, kanske finns det en plan bakom alla lösa trådar som slängs ut för att inte plockas upp igen, eller plockas upp lite halvhjärtat.

Filmens största problem är alltså att den är alldeles för spretig. Om jag hade varit filmens producent skulle jag påpekat att den tidigt borde begränsats genom tydliga frågeställningar och en tes om vad vi kommer landa i. Nu landar vi i just ingenting, det blir bara en upprepning av inledningen.

Må så vara att det finns många underbara vinylälskande män(en kvinna syns i förbifarten och säger ”vinyl är bäst”, annars är det en tydligt mansdominerad film) ute i världen, men alla behöver inte ges plats i en film om vinylskivor. Det verkar som om Paolo Campana inte kunnat med att ta steget att ”kill your darlings”, utan istället låtit alla vara med. Vilket leder till en brist på fördjupning i filmen. Om han hade begränsat antalet historier, fördjupat/koncentrerat innehållet, hållit fast i en röd tråd och klippt bort en halvtimma onödig filmtid hade betyget kunnat bli en fyra. Nu blir en trea.