The Avalanches – Frontier Psychiatrist

I förra veckan lyssnade jag på p3. Out of the blue spelades plötsligt The Avalanches med Frontier Psychiatrist. Och jag fick en smäll i magen. ”Herregud, den här låten är ju grym” och ”Shit, det var länge sen jag hörde den” var tankar som gick igenom mitt huvud. Den är så snyggt gjord, samplingar hit och samplingar dit och en massa scratchande. Varje gång jag lyssnar på den hör jag något nytt.

Låten släpptes 2001, så det är ett tag sedan, och dessutom 2001. Blir alltid lite speciell stämning när det årtalet nämns, med tankar om en mer öppen och oskuldsfull värld.

Men. Inget mer flummande. Låten är fantastisk, samplandet är out of this world. Det har ryktats om en ny skiva med The Avalanches sedan 2005, men det verkar som om vi får vänta ett tag till. Här är låten med tillhörande lika galna video.

Kommentera

