Flitens iver lyser…

I dag är sista dagen att söka semestervikariat på de tidningar som ingår i Gota Media, så jag söker för fullt. Eller nästan i alla fall. Det är ju alltid så med deadlines att när det finns en tid när något ska lämnas in så har man all tid i världen fram tills sista timmen när allt ska fixas på en gång. Men jag har sökt flera tjänster, och jag har ringt några samtal, så jag är ändå på ”the good side”. Vilket gör att jag blir lite slapp nu istället.

I går hade jag körlektion och det hela slutade med att det bokades en uppkörning. Den 14:e mars är det dags… Hade egentligen gärna haft den tidigare, men det är inte mycket att göra åt. Med riskutbildningar och lektioner inräknade kommer jag behöva betala minst 6370 kronor mer. Det gör mig en aning frustrerad. Som att tre timmars riskutbildning kostar 750 kronor. Om det är maxantalet elever(16) som går utbildningen resulterar det i 12 000, eller en timlön på 2000 om det är två personer som håller i det. Om de istället turas om att hålla i utbildningen blir lönen timlönen det dubbla, alltså 4000. Det finns såklart kostnader som måste tas i beaktande, men en timlön på 2000? Får mig att vilja göra en granskning av bilskolorna. Vart tar pengarna vägen? Vad läggs till investeringar och vad tas ut som vinst?

Enligt lönestatistik.se ligger trafiklärares medellön på 22 307 kronor. Det känns som om det är ett glapp där. Trafiklärarna på min bilskola tjänar 690 kronor i timmen, innan arbetsgivaravgifter och dylikt dras. Det här har jag inte koll på, men om vi säger att arbersgivaravgifterna är på 50% betyder det ändå en timlön på 345 kronor. På min bilskola finns också två receptionister, om bilskolan är öppen måste man boka sina lektioner via dem. Det går inte att boka via internet då. Ett enkelt sätt att skapa arbete på alltså. Och använda pengar till något som man hade klarat sig utan. Jag tror inte någon av dem har heltid heller. Men det som bilskolan tjänar mest på borde alltså vara de olika utbildningar de erbjuder, introduktionsutbildningen och riskutbildningen.

Det kan ju vara så att de har en massa jättehöga kostnader som jag inte känner till, men just nu är det lite surt och hur ska man kunna lita på dem fullt ut? De tjänar trots allt på att jag tar så många lektioner som möjligt.

Kommentera

