M.I.A. är tillbaka

En ny låt från den kommande plattan släpptes i förra veckan. Det här vet du kanske redan om, då är det här för alla som inte vet det.

Jag är dock lite kluven till M.I.A., har tyckt om hennes musik, men tyckte att hennes spelning på Way Out West 2010 var rätt dålig, den var osynkad, oengagerad och rörig. Ända sedan dess är jag inte riktigt lika euforisk över nytt material från M.I.A..

Men hon vet vad hon gör. I videon till den nya låten kör hon race i något arabiskt land, någon sa Saudiarabien, vilket skulle ge videon extra sprängkraft med tanke på att kvinnor inte får köra bil där, men jag läste att det är Marocko någon annanstans. Då blir det inte riktigt lika politiskt. Om det nu inte är meningen att man ska tänka att det är Saudiarabien. Men det är väl att dra det lite väl långt. Precis som med Born Free från 2010 är det Romain Gavras som står bakom videon.

Bortsett från det eventueltt politiska är videon typiskt poppig med koreograferad dans både från M.I.A. och dansare i bakgrunden. Sånt kan jag bli lite allergisk mot. M.I.A. medverkar dessutom på Madonnas nya låt… Poppopitopp… Nåväl, här är videon, döm själva(låten i sig kan jag inte uttala mig om än, har bara hört den två gånger):

Kommentera

