songs_final2b

Songs of the Earth – recension

Jag har tagit mig ur min ”läskramp”(har inte läst mer än en, kanske två böcker sedan i somras) med en fantasybok. Känns tryggt att återvända till en värld är något mer än den gråa verkligheten, en värld som vilar på andra lagar än vår egen, men likväl har problem.

Den bästa fantasyn är ändå den där det vita och det svarta blandas i varandra och det inte alltid är säkert vem som är på den goda eller den onda sidan. Där det precis som i vår värld är människor det handlar om, med mänskliga brister och tillgångar, som i George R. R. Martins eller J. V. Jones böcker.

Nu är det inte någon bok av dem som jag har läst, utan ”Songs of the Earth” av Elspeth Cooper. I en värld där kyrkan straffar brukandet av magi med döden befinner sig den unge tempelriddarnovisen Gair i en prekär situation när han blir påkommen med att använda den förbjudna ”sången”(magin). Självklart klarar han sig undan sitt dödsstraff(annars hade det inte blivit någon bok), men upptäcker att det bara är början på ett helt nytt liv med många faror, för honom själv och för mänskligheten.

Det som gör boken lite typisk för sin genre är Gairs okända ursprung, hans resa mot upplysning och det faktum att han(såklart)är en extraordinär magiker och krigare. Men ingen vet varför. Och det får vi heller inte reda på i den här första delen i vad som kommer bli en(?) trilogi;”The Wild Hunt”.

Det är ganska tydligt vad som är gott och vad som är ont, även om det kanske utvecklas i senare böcker. Jag hoppas det. Ge mig förräderi och egoism där man minst anar det så blir jag nöjd. Boken är dessutom medryckande, om än inget mästerverk, jag vill veta vad som kommer att hända med Gair och de andra karaktärerna och jag vill veta varför det har blivit som det blivit. En del frågor besvaras i Songs of the Earth, men inte alla. Någon gång under 2012 kommer del två, ”Trinity Moon” ut, så jag får ge mig till tåls tills dess. Allt som allt en helt ok bok, jag ser fram emot att läsa fortsättningen, men kommer inte placera ”Songs of the Earth” på min bästalista.

Kommentera

